Berlingske Business

Air France KLM's chef træder tilbage efter medarbejder-nej

FRANCE-SOCIAL-TRANSPORT-AVIATI
Den administrerende direktør for Air France-KLM, Jean-Marc Janaillac, har trukket sig efter medarbejderne har sagt nej til en lønpakke. Scanpix/Geoffroy Van Der Hasselt

Chefen for Air France-KLM, et af europas største flyselskaber, har sagt op efter tabt afstemning.

København. Air France-KLM's topchef, Jean-Marc Janaillac, siger op efter ansatte i Air France stemmer nej til nyt lønforslag. Det skriver selskabet på sin hjemmeside.

Selskabet, der er et af Europas klart største luftfartsselskaber, har i en længere periode været ramt af strejker, der har kostet det dyrt.

Selskabet har derfor fremlagt et forslag til en lønpakke, der ville give en lønstigning på syv procent over fire år.

- Mellem 26. april og 4. maj har Air Frances 46.771 ansatte kunne tilkendegive deres mening via en elektronisk afstemning.

- Med en deltagelsesproces på 80,33 procent har 55,44 procent af de ansatte stemt nej, skriver Air France-KLM i en pressemeddelelse.

De ansatte strejkede i april i 13 dage, hvilket førte til mange aflysninger og et økonomisk tab for Air France-KLM på 300 millioner euro - 2,2 milliarder kroner.

Air France-KLM's ledelse har efter afstemningen trukket deres tilbud tilbage.

- Som Jean-Marc Janaillac har meddelt, vil han drage sine personlige konklusioner af resultatet. Han vil indkalde til et møde i bestyrelsen den 9. maj og indgive sin opsigelse.

- Det vil blive deres ansvar at tage de nødvendige tiltag for at sikre fortsættelsen af gruppen, skriver Air France-KLM i meddelelsen.

Jean-Marc Janaillac blev bestyrelsesformand og administrerende direktør for Air France-KLM i 2016, hvor han kom fra en topstilling i transportfirmaet Transdev.

De ansatte i Air France kræver markante lønstigninger efter at være gået uden i seks år. Et af de krav, der har været fremme, lyder på en lønstigning på over fem procent alene i 2018.

Strejkerne har sat sine spor i Air France-KLM's økonomi og aktiekurs. Sidstnævnte er siden årsskiftet faldet med 42 procent til 8,10 euro.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen