Berlingske Business

Aftale sænker priserne på færgebilletter forår og efterår

NY FANØ FÆRGE
Borgmesteren på Fanø ser helst, at prisen for at sejle med færge svarer til udgifterne til at køre samme strækning på en landevej. Foto:

Regeringen afsætter i år 48 millioner kroner til at sænke færgetaksterne, bekræfter Fanøs borgmester.

Det skal være billigere at sejle med færge i Danmark, og derfor har regeringen sammen med Dansk Folkeparti, De Konservative og Liberal Alliance tirsdag indgået en aftale om sænke færgetaksterne.

Det bekræfter Fanøs borgmester, Erik Nørreby (V), over for Ritzau. Borgmesteren har fulgt forhandlingerne om netop færgetaksterne tæt.

I år afsættes 48 millioner kroner til formålet, og de kommende år bliver 95 millioner kroner lagt til side, så færgebilletterne bliver billigere, oplyser Erik Nørreby.

Billigere færgebilletter ser ud til at være på vej Mols Linie

- Ministeriet har under den tidligere regering lavet en rapport, som sagde, at der skulle bruges 281 millioner kroner årligt for at gennemføre trafikal ligestilling fuldt ud. Så den nye aftale ligger noget under det beløb, det vil koste fuldt ud, siger han.

Tirsdag eftermiddag vil erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V) sammen med aftalepartierne præsentere den såkaldte vækstaftale. Ifølge Ritzaus oplysninger handler den desuden om bredbåndsforbindelser til yderområderne.

Men borgmesteren på Fanø er ikke tilfreds med udfaldet. Han så helst, at prisen for at sejle med færge svarede til udgifterne til at køre samme strækning på en landevej.

- Det er ikke en tilfredsstillende aftale. Især ikke når alle har talt om, at der skulle mere til. Før valget var alle partier rørende enige om, at det her havde høj prioritet, og der skulle findes nogle penge, siger Erik Nørreby.

fanøfærge

- Specielt Dansk Folkeparti gik så vidt som til at sige, at der skal være trafikal ligestilling. Så er det underligt, at de nu, hvor de har indflydelsen, kun får en tredjedel igennem af det, de ønskede før valget, siger han.

Ifølge borgmesteren træder aftalen i kraft efter sommeren 2016. Hvor meget priserne på færgeoverfarterne falder, ved han ikke.

- Vi har ikke fået nogen beregninger endnu. Det eneste, vi ved, er, at priserne bliver sænket i foråret og efteråret, siger Erik Nørreby.

Vækstplanen betyder ifølge TV2 desuden, at der afsættes 80 millioner kroner i år og 40 millioner kroner de kommende år til en pulje, der skal sikre bedre bredbåndsdækning i Danmarks yderområder.

Puljen kan søges af kommuner og grundejerforeninger og er et supplement til 300 millioner kroner, som regeringen afsatte til området i november, skriver TV2.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen