Berlingske Business

Afkast fra havvindmøller lader vente på sig

Afkast fra havvindmøller lader vente på sig - 1
Gasfeltet »Ormen Lange« har været en skuffende investering for DONG. For nylig er reserverne nedjusteret med 25 pct. Foto:

DONG Energy har investeret 40 mia. kr. i vindforretningen siden 2007, men afkastet er fortsat utilstrækkeligt. Selskabet er dog stadig sikker på, at det bliver en succes på den lange bane.

Det er svimlende summer, som DONG Energy har investeret i den store satsning på havvindmøller de seneste år, faktisk over 40 milliarder kroner i perioden 2007-2012. Det er, som Rigsrevisionen konkluderer, endnu for tidligt at vurdere, om det viser sig at blive en succes på den lange bane, men foreløbig har DONG tjent så få penge på investeringerne, at det direkte afkast endnu ikke har været positivt.

Det var også konklusionen, da Berlingske Business i august 2011 gennemgik regnskaberne for en række vindparker og berettede om det svage afkast, som ikke fremgik af DONG Energys koncernregnskaber. Det fik DONG Energys daværende topchef Anders Eldrup til at medgive, at de tidlige havmølleparker ikke havde været nogen god forretning. Men han understregede dog, at det så lysere ud med de nye investeringer i mølleparker til havs, som skal kunne tjene sig selv tilbage på 12-15 år.

For lavt afkast

Halvandet år efter viser Rigsrevisionens granskning af DONG, at afkastet af vindinvesteringerne ikke er forbedret endnu, men fortsat ligger omkring de fem procent, som ikke er nok til at dække kapitalomkostningerne.

DONG Energy vil først i forbindelse med præsentationen af den nye strategi den 27. februar løfte sløret for, hvornår vindforretningen bliver en succes, men den nye topchef Henrik Poulsen fortalte dog til Jyllands-Posten i går, at han har gennemgået alle vindprojekterne og er overbevist, om det bliver gode investeringer på langt sigt.

Det er da også bydende nødvendigt, da de gigantiske investeringer har presset DONGs finanser til det yderste med hastig voksende gæld og blødende bundlinje.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen