Berlingske Business

3F kræver jobpakke mod fyringer

Massefyringerne går hårdt ud over 3F's medlemmer - nu kræver forbundet hurtig politisk handling og en jobpakke, der skal bremse væksten i ledigheden.

Bankpakke II er i hus - men det stopper øjensynligt ikke den fyringsbølge, der siden nytår har ramt Danmark, og nu kræver fagforbundet 3F en jobpakke med øjeblikkelig virkning, der skal bremse væksten i ledigheden.

Mandag varslede FLSmidth fyringer af op mod 600 medarbejdere, heraf omkring en tredjedel i Danmark, mens Coloplast indleder forhandlinger om fyring af op mod 150 ansatte.

- Nu må regeringen komme i arbejdstøjet. Vi har som samfund ganske enkelt ikke råd til, at så mange mennesker ender i arbejdsløshed og måske i mange år i fremtiden skal se passivt til fra sidelinjen, siger 3F's formand Poul Erik Skov Christensen.

Arbejdsløsheden er en katastrofe for de berørte familier. Hvert 4. medlem af 3F får mere end halveret deres indkomst som følge af arbejdsløshed, og det kræver ikke meget fantasi at forestille sig, hvad det betyder for terminen og husholdningsbudgettet, påpeger han.

- Derfor må politikerne vedtage en jobpakke med øjeblikkelig virkning, der bremser væksten i ledigheden, siger Poul Erik Skov Christensen.

Siden nytår har en lang stribe større virksomheder annonceret masseafskedigelser, blandt andre B&O, Carlsberg, LM Glasfiber og Aalborg Portland.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen