Berlingske Business
13:49Investeringsøkonom: Derfor falder Genmab-aktien

2016 bød på laveste inflation i 63 år

penge
Fra 2015 til 2016 steg det gennemsnitlige forbrugerprisindeks 0,3 procent. Det er laveste niveau siden 1953. Foto:

Fra 2015 til 2016 steg det gennemsnitlige forbrugerprisindeks 0,3 procent. Det er laveste niveau siden 1953.

Fra 2015 til 2016 steg det gennemsnitlige forbrugerprisindeks 0,3 procent. Det er det laveste niveau i 63 år, oplyser Danmarks Statistik.

Det overrasker Niels Rønholt, cheføkonom i Jyske Bank, at forbrugerpriserne ikke steg mere, skriver han i en kommentar.

- Det er det laveste niveau siden 1953, hvor inflationen var -0,5 procent. Og det er en spids lavere end de 0,5 procent fra 2015, skriver Niels Rønholt.

- Prisudviklingen har fortsat været svag. Og det har jo været kendetegnende for genopretningsperioden efter finanskrisen. Både herhjemme og i udlandet, tilføjer han.

For danske forbrugere er den lave inflation en god nyhed, fordi lønkronerne dermed rækker længere.

- Den meget lave inflation i 2016 har været godt nyt for mange familier, skriver Louise Aggerstrøm Hansen, privatøkonom i Danske Bank, i en kommentar.

- I 2016 steg lønningerne med omkring to procent, alt efter hvilken statistik man ser på. Det er ikke prangende, men langt højere end inflationen, tilføjer hun.

Mathias Løvgreen Bojesen - 201

Ifølge Signe Roed-Frederiksen, cheføkonom i Arbejdernes Landsbank, er det især priserne på varer, der trækker gennemsnittet i forbrugerpriserne ned. Især den lave oliepris har holdt energipriserne nede.

Priserne på tjenester, som for eksempel dækker over husleje, tandlæge, transport og forsikringer, trækker i den anden retning.

- Set over det seneste år er prisen på tjenester samlet set steget 1,0 procent, og det er årsagen til, at vi ikke har set egentlig deflation herhjemme, skriver hun.

Billede

Deflation er det modsatte af inflation - altså at priserne falder.

Det er fjerde år i træk, at inflationen sætter bundrekord for de seneste 60 år. I 2013 endte den årlige stigningstakt i forbrugerpriserne på 0,8 procent, i 2014 var tallet 0,6 procent, mens det landede på 0,5 procent i 2015.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen