Berlingske Business

2015 blev en dansk vækstfuser

Shopping på Strøget
Shopping på Strøget. Foto:

Danmark undgår med nød og næppe at slutte 2015 af med at gå i recession. Væksten i årets sidste kvartal bliver på 0,2 pct. Det kommer efter et tredje kvartal, hvor der var en negativ vækst på 0,5 pct. Økonomer kalder 2015 for en regulær vækstfuser.

Det fremgår af helt nye tal fra Danmarks Statistik.

Hvis væksten også i de sidste måneder af sidste år havde været negativ, havde der været det man rent teknisk kalder recession.

For 2015 som helhed kom fremgangen i den danske økonomi op på 1,2 pct.

Over en bred kam udtrykker økonomerne skuffelse over dagen tal. Fjerde kvartal bliver betegnet som lidt af en vækstfuser og 2015 er året, hvor den danske økonomi startede flot, men tabte pusten undervejs.

Malmø

»Vi har nu haft tre kvartaler i træk med enten stort set ingen vækst eller decideret fald i BNP. Samlet steg BNP fra 2014 til 2015 med 1,2 pct.. Det var langt mindre end, der var forventet i starten af 2015, hvor der faktisk var ganske fin fremdrift i dansk økonomi,« skriver cheføkonom i Dansk Erhverv Steen Bocian.

Seniorøkonom i Jyske Bank Niels Rønholt mener, at det danske opsving er blevet ramt af forkølelse.

»Generelt må man konstatere, at dansk økonomi er i et meget forkølet opsving, og der er ikke mange opmuntrende punkter i dagens tal. Alligevel ser vi nogenlunde positivt på dagens tal. Resultatet i nationalregnskabet kunne nemt have set dårligere ud bedømt ud fra de nøgletal, som vi har set hidtil,« skriver Niels Rønholt.

Tallene fra Danmarks Statistik viser også det store paradoks for den danske økonomi. For selv om væksten virkelig halter af sted, vælter det frem med nye job.

Få ventes i job med nyt kontanthjælpsloft Flere ledige på dag

Fremgangen i den danske økonomi er i øjeblikket så lav, at det slet ikke brude give øget beskæftigelse. Alligevel er det det stik modsatte, der sker.

»Væksten i BNP var en skuffelse i 2015, men det var væksten i beskæftigelsen ikke. Tværtimod var 1,1 procent flere i job end i 2014. Det er derfor, man  må man sige, at 2015 var et år med økonomisk opsving, trods den beskedne BNP-vækst,« skriver cheføkonom i Danske Bank Las Olsen.

»Når en betydeligt større andel af befolkningen kommer i arbejde er det tegn på, at økonomien vokser hurtigere, end den på længere sigt har potentiale til, og det er netop, hvad et opsving i konjunkturerne vil sige. Vi kan jo ikke i al evighed have stigende beskæftigelse,« hedder det videre.

Du kan droppe pinkoden, når du handler Gang i påskehandlen: da

Las Olsen mener, at 2016 vil byde på mere af den samme slags.

»Vi har også i år fået en solid stigning i realindkomsten, som understøtter privatforbruget. Men der er også i år stor usikkerhed om verdensøkonomien og dermed eksporten. Vores bedste bud er, at BNP-væksten bliver på niveau med sidste år. Det tegner lidt bedre for eksporten og investeringerne,« skriver Las Olsen.

»Men der er bestemt også en stor mulighed for, at den globale økonomi tager en drejning til det værre, og trækker Danmark med sig. Heldigvis har vi så stadig en fremgang i privatforbruget at falde tilbage på,« skriver Las Olsen.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen