Berlingske Business

18.000 flere blev en del af arbejdsstyrken i 2016

Confident and successful team.
Foto fra Iris.

Trods en smule stigende ledighed og faldende beskæftigelse er arbejdsmarkedets udvikling god.

De positive takter på arbejdermarkedet fortsætter, selv om arbejdskraftundersøgelsen (AKU) for fjerde kvartal i 2016 går en smule den forkerte vej.

I løbet af året har arbejdsstyrken været nogenlunde uændret - korrigeret for normale sæsonudsving er arbejdsstyrken forøget med 18.000 personer i løbet af 2016.

Men beskæftigelsen er faldet i fjerde kvartal, mens ledigheden er steget.

Ifølge Arbejderbevægelsens Erhvervsråds (AE) cheføkonom, Erik Bjørsted, skal man dog ikke lægge for meget i udviklingen det seneste kvartal.

»Andre og mere sikre statistikker peger i retning af, at arbejdsmarkedet bevæger sig i den rigtige retning,« skriver han i en analyse.

18BUSOve-Nordskov-133328.jpg

Det særlige ved arbejdskraftundersøgelsen er, at den er stikprøvebaseret, hvilket gør den mere upræcis.

Opgørelsen supplerer dog de øvrige statistikker for udviklingen på arbejdsmarkedet, fordi den inkluderer ledige, som ikke modtager offentlige ydelser.

»AKU-statistikken giver dermed et lidt andet billede af den aktuelle situation på arbejdsmarkedet,« skriver cheføkonom i Dansk Erhverv, Steen Bocian.

vibeke

Ifølge ham er lønmodtagerbeskæftigelsesstatistikken, som viste hastig jobvækst i 4. kvartal sidste år, den statistik man bør hæfte sig mest ved.

»Vores vurdering er derfor trods dagens tal, at der er positiv jobskabelse i dansk økonomi, og det er også vores vurdering, at det kommer til at fortsætte her i 2017,« skriver cheføkonomen.

Dansk Erhverv mener alligevel, at tallene kan indikere fremtidige problemer for virksomhederne med at finde den rette arbejdskraft.

06BUSNybyggeri-af-parcelhus.jpg

Arbejdskraftundersøgelsen er en spørgeskemaundersøgelse, der omfatter 22.000 personer hvert kvartal.

Den opgør både ledighed, arbejdsstyrke og beskæftigelse efter nogle EU-definitioner, der gør det muligt at sammenligne landene på tværs.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen