Berlingske Business

10.000 flere på efterløn

Selvom hver femte private virksomhed har måttet opgive at få stillinger besat, bruger regeringen mere end 22 mia. kr.

årligt på at belønne folk for at trække sig tidligt ud af arbejdsmarkedet.



En undersøgelse fra

Arbejdsmarkedsstyrelsen viser, at 20 pct. af de virksomheder, der havde behov for at få en stilling besat, opgav at finde en

egnet kandidat, skriver DA''s blad Agenda.



Det sker samtidig med, at antallet af efterlønnere fortsat stiger voldsomt.



Hele

184.628 danskere modtog efterløn første januar 2004, viser nye tal fra Arbejdsdirektoratet.



Det er en stigning

på 10.000 i forhold til første januar 2003.



I løbet af tre år har 20.000 mennesker forladt arbejdsmarkedet

i en tid, hvor virksomheder har vbesvær med at få mange stillinger besat.



Overvismand Peter Birch Sørensen

peger på, at politikerne ikke tør tage fat om problemet med den faldende arbejdsstyrke:



- Det mere logiske sted

at sætte ind er efterlønnen. Vi har anbefalet, at man erstatter den nuværende efterlønsordning med en, der

er mere målrettet de nedslidte, udtalte han i går til Ritzau.



Selvom flere går på efterløn, så

er den økonomiske byrde for staten til at overskue, mener arbejdsmarkedskonsulent Lars Preisler fra A-Kassernes Samvirke:



-

Faktisk vil udbetalingerne falde over en årrække, fordi de generationer, vi ser gå på efterløn fremover,

vil have stadig stigende pensionsopsparinger, som modregnes i efterlønnen., siger Lars Preisler.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen