Berlingske Business

Danmarks største headhuntere er udenlandske selskaber

Pics-headhunter
Fem af de største headhuntervirksomheder i Danmark stammer fra udenlandske selskaber. Foto:

De fem største headhunter-virksomheder på det danske marked er enten datterselskaber af udenlandske virksomheder eller startet som franchise i Danmark. Det viser en undersøgelse foretaget af Berlingske Research.

Den næste danske topchef bliver med stor sandsynlighed fundet og opsøgt af udenlandske headhuntere, der har slået sig ned i Danmark.

En brancheanalyse foretaget af Berlingske Reserach viser, at den danske headhunterbranche er domineret af en række internationale virksomheder, der har oprettet danske datterselskaber eller startet op som franchise.

Elisabeth Erhardtsen-biz

Fem af undersøgelsens seks største headhuntervirksomheder tilhører udenlandske selskaber. Den største er svenske Mercuri Urval, der i 2013 havde en omsætning på 101 millioner kroner. Det er næsten fire gange så meget som Ramsdal, den største danske headhuntervirksomhed blandt analysens i alt 35 største virksomheder. Størrelsen er målt på omsætningen for 2013 på det danske marked.

Den svenske aktør har i følge analysen domineret det danske marked de sidste tre år. Den danske headhuntervirksomhed, Gaarn Thomsen & Partners, der har opereret på markedet i mere end 20 år, og som havde en omsætning i 2013 på lige godt en million kroner, tager hatten af for det svenskbaserede selskabs forretningsstrategi:

»Særligt Mecuri er stærke på deres markedsføring, det er der ingen diskussion om. Det kan man se i TV 2-reklamer og lignende. De er ikke dygtigere til kerneopgaven end os, men jeg må erkende, at de er dygtigere til at markedsføre sig. Særligt på tv-reklamer,« lyder det fra den administrerende direktør  Gaarn Thomsen og fortsætter:

»Jeg synes ikke, de internationale selskaber ellers kan mere end os. Men de har den markedsføringsmæssige fordel, at de er placeret i mange forskellige lande. De store af dem er jo alle steder. Det er klart, at det giver dem en fordel.«

pix-dong

Også den schweiziske search-gigant Egon Zehnder, der kom til Danmark for to år siden, har sat sig solidt på det danske hjemmemarked med en omsætning på 87 millioner kroner. Sammen med Mercuri Urval er de to virksomheder de største i branchen med en solid afstand til konkurrenterne. Kun Amrop kan med en omsætning på 50 millioner kroner følge med på grund af sine pæne vækstrater de seneste år.

Managing partner hos Amrop, Peter Christiansen, mener bestemt, det er en fordel at være et internationalt selskab på det danske headhuntermarked:

»Det er det, fordi en stor del af de services, vi tilbyder, er til de store virksomheder, som de sidste mange år har haft et stort internationalt fokus og et mindre nationalt fokus,« siger han og uddyber:

»Vi er i stand til at finde internationale profiler til de danske virksomheder, der har fokuseret på at få deres forretning til at vokse uden for Danmark. De danske virksomheder har et stort behov for at få tilført internationale kompetencer,« siger han.

Familievirksomhed

I 2011 havde 17 ud af de 35 virksomheder i analysen røde tal på bundlinjen, hvilket i 2012 og 2013 var reduceret til kun otte virksomheder. Siden 2012 er den samlede bruttofortjeneste for analysens virksomheder steget 3,5 procent til 477 millioner kroner i 2013.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen