Berlingske Business

Whisky til 86.000 kr. kan blive en god investering

Whisky til 86.000 kr. kan blive en god investering - 1
Det er nu muligt at købe en 50 år gammel flaske Glenfiddich, men det er ikke billigt. Foto:

Gaveidé: Hvis man kender nogen der runder de 50 i år, så er det fra i dag muligt at købe en flaske Glenfiddich whisky der har ligget på tønde siden fødselaren blev født. Prisen er 10.000 pund, eller godt 86.000 kr., men det kan måske gå hen og blive en god investering.

Investeringspotentialet forudsætter naturligvis at man ikke smager på det gyldne dråber, men ifølge nyhedsbureauet Bloomberg kan det ikke udelukkes, at der kan være penge i velgemte whiskyer.

I 1991 blev alle verdensrekorder slået, da en forsyning 60 år gamle Macallan-whiskyer blev solgt for 6.250 pund stykket, men i dag er prisen for den samme flaske ifølge magasinet Forbes oppe på 23.000 pund.

Det familieejede distilleri William Grant & Sons har fremstillet 500 flasker Glenfiddich af to tønder whisky, der har ligget urørt på lageret siden 1950erne, og for den noget pebrede pris får man også en mundblæst flaske dekoreret med skotsk sølv og en læderindbunden flaskekasse.

Interesse fra Nordamerika og Asien
Med skotternes velkendte sparsommelighed er der nok ikke mange kiltklædte købere af den bedagede whisky, og interesseorgansationen Scotch Whisky Association venter da også, at de fleste købere skal findes i Nordamerika og Asien, samt at mange af flaskerne formentlig ikke bliver købt for at blive drukket, men som en investering.

Hvis man gerne vil have en 50-årig whisky, men synes at 10.000 pund for en flaske er lige i overkanten, er det dog også muligt at købe en 50-årig Dalmore whisky, der blev solgt i 1978 og i dag kan erhverves for ca. 7.500 pund.

Men generelt er meget gamle whiskyer sjældne. I modsætning til cognac, der oftest er blandet af forskellige årgange, så er det et krav at en årgangswhisky, som årgangsvine, kun kommer fra en enkelt årgang. Og da ca. 2 pct. af indholdet i en tønde fordamper hvert år, er der grænser for hvor længe distillerierne kan opbevare deres whisky.

En forrygende eksportsucces
Dertil kommer, at distillerierne for mere end 40 år siden sjældent tænkte på at gemme whisky til supereksklusive årgangsflasker. Faktisk var det først i 1960erne at whisky for alvor blev solgt uden for Skotland.

Sidste år steg det samlede whiskysalg med 8 pct. til 3,1 mililarder pund.

William Grant oplyser, at man vil sælge 50 flasker om året de næste ti år af den nye 50-år gamle whisky, og for de fleste købere vil oven i prisen skulle købe en flybillet, da flaskerne primært vil blive solgt gennem lufthavnsbutikker.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen