Berlingske Business

Verdens rigeste blev over 1.000 mia. rigere i 2012

MEXICO-MUSEUM-SOUMAYA-SLIM
Sådan nogle der har han masser af... Den mexicanske telekommunikationsmogul Carlos Slim, der står bag selskaberne Telmex, América Móvil og Grupo Carso, sidder solidt på positionen som verdens rigeste mand ifølge Bloombergs milliardærindeks. Foto:

De 100 rigeste mennesker på kloden puttede milliarder og atter milliarder i pengetanken sidste år, viser en opgørelse fra Bloomberg.

"Her går det godt", kunne sagtens have været overskriften på julekortene fra hovedparten af verdens 100 rigeste, da de skulle gøre status over det netop afsluttede år.

I 2012 blev klubben af verdens rigeste mennesker 241 mia. dollar (ca. 1.355 milliarder kroner) rigere, viser en opgørelse fra Bloombergs såkaldte Billionaires Index.

Ud af de 100 rigeste var det kun 16, der måtte notere et fald i formuen. Samlet set gik formuen i rigmandsindekset frem til det svimlende beløb 1,9 billioner dollar.

At verdens superrige svæver hen over resten af verdensøkonomien, kan man måske også tolke ud fra årets mest fremgangsrige på listen. Selv om den spanske økonomi er i dyb krise, så er det nemlig manden bag Zara-tøjkæden Amancio Ortega, som har tjent mest. Med gevinsterne fra hans Inditex-koncern forøgede Ortega sin personlige formue med 22,7 mia. dollar. Den var således på 57,5 mia. dollar, da året sluttede.

Amancio Ortega kan dermed kalde sig verdens tredjerigeste mand og skubber dermed super-investoren Warren Buffett ned på fjerdepladsen. Microsoft-stifteren Bill Gates er stadig nummer to, mens den mexicanske telekommunikations-mogul Carlos Slim er verdens rigeste.

Årets taber, hvis man da kan tale om sådan en blandt verdens superrige, er den brasilianske olie- og gasmilliardær Eike Batista. Han tabte sidste år 10,1 mia. dollar. For at føje spot til skade så kommer tabet kun ét år efter, at Batista proklamerede, han ville være verdens rigeste mand i 2015.

Hans personlige formue på 12,9 mia. dollars rækker dermed til en placering som verdens 73. rigeste.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen