Berlingske Business
17:08Bankaktier steg på nyt om fremtidens kapitalkrav

Ulddronningen der skabte Norges første kvindelige milliardformue

05BUSBUSINESS-PORTRAET-1239.jpg
Foto: Terje Pedersen/NTB

Hilde Midthjell er uden tvivl Norges mest succesrige kvindelige grundlægger, i hvert fald hvis man måler på størrelsen af hendes formue.

Forestil dig, at du står der som 49-årig og har solgt livsværket – det du har knoklet næsten 25 år for at bygge op fra ingenting – for en halv milliard. Fristelsen til at lægge sig i skyggen af et palmetræ på en sydhavsø og dase resten af livet ligger lige for. Medmindre man altså hedder Hilde Midthjell. Så er drømmen om et driverliv så fjern som – ja, en sydhavsø.

Hilde Midthjell er uden tvivl Norges mest succesrige kvindelige grundlægger, i hvert fald hvis man måler på størrelsen af hendes formue.

Syv år efter at hun solgte kosmetikfirmaet Dermanor, er den halve milliard norske kroner blevet til en hel. Og det gør hende til den første kvinde i Norge, der har skabt en milliardformue med sine egne hænder, viser den seneste udgave af Norges mest kendte rigmandsliste, Kapital400.

Ulddronningen kalder nordmændene hende. For i stedet for at dase med den halve milliard i banken kastede hun sig frejdigt over nye udfordringer ved at overtage det dengang vaklende strikkefirma Dale of Norway, som hun i dag står som eneejer og daglig leder af. I Norge er firmaet mest kendt for at levere OL- og VM-sweatere til norske vintersportsstjerner. Men udenlands sælges Dales strikvarer primært som mærketøj.

»Efter salget af Dermanor behøvede jeg ikke ligefrem at arbejde, men jeg er ikke doven nok. Min investering i Dale er det, jeg kalder en hjerteinvestering. Dale repræsenterer norsk identitet og tradition. Folk har jo kaldt mig en idiot, fordi jeg ønsker at bevare arbejdspladser i Norge. Men det brænder jeg altså for,« udtalte Hilde Midthjell i 2010 efter overtagelsen.

tiger

Det er hendes erklærede ambition at bevise, at det er lønsomt at producere kvalitetsvarer i Norge frem for at flage produktionen ud til billigere lande. Og hun lægger vægt på, at værdi ikke kun måles i penge.

Hun har beskrevet sig selv som »en utålmodig perfektionist« og mener, at opskriften på succes først og fremmest er hårdt arbejde.

»Jeg har arbejdet mere end de fleste. Det har bestemt ikke været en dans på roser,« har hun udtalt til norske Finansavisen.

»Det handler snarere om at få torne i fødderne, trække dem ud, lade sårene hele og så gå på dem igen.«

Billede

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen