Berlingske Business

Ugens op- og nedture i erhvervslivet i uge 21

24BUSFrank-Hvam-og-Casper-C.jpg
Klovn Forever med Casper Christensen, Frank Hvam og instruktør Mikkel Nørgaard holder pressemøde i Nordisk Films lejlighed i Cannes i anledning af Cannes Film Festival lørdag den 16. maj 2015.

"Klovnene" Frank Hvam og Casper Christensen stod for en af den forgangne uges opture i dansk erhvervsliv, mens Nordeas bestyrelesformand, finske Björn Wahlroos, og Mærsk-topchefen Nils Smedegaard Andersen stod for nedturene.

Ugens Opture

 

Gold-digger

Timing is everything. Og netop timing må man anerkende, at den britiske rigmand, Matthew Benham, viste sig i besiddelse af, da for ganske få måneder siden købte sig ind i den nykårede danske fodboldmester, FC Midtjylland.

Den britiske rigmand satte penge i et selskab, som på daværende tidspunkt var tvunget til nødudsalg af profilerne og som alligevel balancerede på kanten af ruin. Nu, et års tid senere, står FCM på kanten af et Champions Leaque-eventyr, som kan forgylde klub og ejer.

Det er da en fantastisk historie. Held spiller selvfølgelig ind, men også næse for gode forretninger. Det har Matthew Benham vist, han har, og spørgsmålet er nu, hvordan han vil forvalte FCMs muligheder. Vil han cashe ind? Eller vil han nærmere investere i yderligere udvikling af en klub, som længe har været på vej, men først nu har taget det sidste skridt op blandt de relativt få danske klubber, som har vundet et mesterskab.

Artiklen fortsætter under billedet
24BUSMatthew-Benham.jpg
Pressemøde hos FC Midtjylland med den nye engelske storaktionær i superligaklubben FC Midtjylland, 46-årige Matthew Benham der har købt 60 % af aktierne i FC Midtjylland. I samtale med Nity Raj, legal advisor, og William Kanta, som er Benhams advokat. (Foto: ASTRID DALUM/Scanpix 2014)


Sydbanks højdespringer

Vi springer et års tid tilbage. Karen Frøsig, øverste chef i Sydbank, hørte ikke ligefrem til gossipredaktionens darlings.

Dårlige resultater i banken, flere nedjusteringer og alvorlige problemer med store nedskrivninger fik os – og andre – til at stille alvorlige spørgsmålstegn ved, om Karen Frøsig var den rigtige til at stå i spidsen for den store jyske bank.

I dag er virkeligheden en ganske anden. Pæne regnskabstal, styr på nedskrivningerne og senest et aldeles nydeligt hop på den imageliste, som netop er blevet offentliggjort af Berlingske Business Magasin.

Den slags bliver nærlæst på direktionsgangene, og mange skal nok få øje på Karen Frøsigs hop på listerne. Mon ikke det også gælder hos kollegaen Anders Dam i Jyske Bank – en mand, der har været nævnt som køber af Sydbank, men også en mand, som ikke helt matcher Frøsigs højdespring denne gang.

Artiklen fortsætter under billedet
24BUSgossip---Karen-Froesig.jpg
Karen Frøsig - Sydbank - Her fotograferet i bankens hovedsæde i Åbenrå - Aabenraa


Klovnerier for millioner

Hvis det skulle være gået nogens næse forbi, så er der en ny Klovn-film på vej.

Havde man ikke opdaget det før, så skete det nok på grund af den massive dækning af den kommende film, som de to hovedklovne, Frank Hvam og Casper Christensen, skabte under deres turné til Cannes Filmfestivalen.

Det er andet end bare klovnerier – ja faktisk big business. For ud over at de to hvert år hev mindre millionbeløb ud på tv-serien af samme navn, så er det blevet vurderet, at Klovn-filmen gav hver en pæn to-cifret milliongevinst.

Den indtjening er det nok ikke noget dårligt bud på vil blive gentaget, når Klovn II kommer senere. For er der noget de to herrer, Casper og Frank, kan ud over satiren, så er det at tjene penge.

For det kan godt være, at ganske mange af de nye danske film ikke tjener penge, men det gælder i hvert fald ikke Hvams og Christensens film.

Ugens nedture

 

Her hjælper ingen finsk sisu

Av for en lussing til Nordeas førstemand. Finske Björn Wahlroos – bestyrelsesformand i Nordea – må have fået sig et chok i denne uge. Det svenske børspoliti, Finansinspektionen, gik meget hårdt til Nordea, udstak en bøde på 50 mio. svenske kroner for rod og mangler omkring de interne forretningsgange til afsløring af hvidvaskning samt hertil en overraskende udmelding om, at Nordeas standard var af en forfatning, så banklicensen kunne inddrages. Smak.

Den gode Wahlroos har givetvis spruttet i sit formandskontor. Han har jævnligt kritiseret netop de offentlige myndigheder for compliance-helvedet. Og nu viser det sig altså, at netop compliance, som er det helt store buzzword i finansen i denne tid, ikke gives den opmærksomhed i Nordea, som den burde gives. Compliance handler om interne kontroller, indberetninger og andre ikke forretningsmæssige aktiviteter, som kun giver omkostninger, ingen indtægter.

Artiklen fortsætter under billedet
24busNordea Wahlros.jpg


Mudret

Det er svært at undgå en ridse i lakken for Mærsk-topchefen Nils Smedegaard Andersen i forbindelse med oprulningen af den milliardstore korruptionssag i Brasilien omkring det statslige olieselskab Petrobras. Sådan er det at sidde med det ultimative ansvar. Foreløbig kører efterforskningen, nu også ved bagmands-politiet, så det er selvfølgelig alt, alt for tidligt at fælde dom. Det kan vise sig som en mudret sag,

Ved disse internationale forretninger er der ofte både agenter og mellemmænd involveret, og i sidste ende kan det handle om, hvorvidt Mærsk og i øvrigt en række andre virksomheder var vidende om eller burde være vidende om, at brasilianske embedsmænd blev bestukket. Mærsk med Smedegaard i spidsen har markant signaleret en nultolerancetærskel over for korruption. Om det var anledningen til, at tre højtstående direktører i APM Terminals tidligere i år røg ud, vides ikke. Noget tyder dog på, at Mærsk-toppen tager nultolerancetærsklen alvorligt.

Artiklen fortsætter under billedet
24BUSgossip---Smedegaard-2.jpg
Generalforsamling i Mærsk i Bella Centret. Bestyrelses formand Michael Pram Rasmussen, Administrerende direktør Nils Smedegaard Andersen og


Aller, aller nederst

Aller-koncernen har aldrig vundet skønhedskonkurrencer, men dog været respekteret for at køre en sund økonomisk forretning, som har skovlet penge hjem til Aller-familien. Når man kigger i årets imageundersøgelse fra Berlingske Business Magasin synes den sidste rest af respekt for Aller-huset at være forsvundet. Aller som navn dumper helt ned på en plads som nr. 138 blandt de 140 danske virksomheder, der er med i imagemålingen. Selvfølgelig en følge af Se og Hør skandalen.

Et af overhovederne i Aller er Bettina Aller, som er gået i flyverskjul, siden skandalen eksploderede. Hun og hendes Aller-med-direktører har en kæmpeopgave med at hive Aller-navnet op af hullet og genskabe respekten omkring virksomheden. Nu kan man spørge, hvor meget konkret økonomisk skade denne aflytningsskandale gør. Aller er som sådan ikke et brand i sig selv, blot et koncern- og familie-navn, men ikke et produktnavn. Men pyha, en sådan imagelussing svier hos Bettina og de øvrige i Aller-familien.

Artiklen fortsætter under billedet
24BUSgossip---Betina-Aller.jpg
Bettina Aller, direktør i medievirksomheden Aller Media.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen