Berlingske Business

Tullik Helene Ystanes Føyn

22BBMHELENE-F-YN-OFFENTLI#2.jpg

Det offentlige

Finansministeriets stærke økonom

Som departementschefsekretær i Finansministeriet fungerer Helene Føyn som ­bindeleddet mellem departementschefen, organisationen og eksterne parter. Inden da arbejdede hun med de statsejede ­selskaber og har været ministersekretær. Helene Føyn spiller som departementschefsekretær en central rolle i at sikre robuste processer og har haft en afgørende andel i implementeringen af systematiseret og effektiviseret driftsstyring og ledelseskommunikation på tværs af departementet.

»Min opgave er at levere overblik, sikker drift og stærk faglighed,« siger hun.

Afdelingschef i Finansministeriet, Peder ­Lundquist, er ikke i tvivl om, hvorfor Helene Føyn lykkes.

»Helene er en dygtig økonom, der besidder en ro og har et stort overblik kombineret med en elefantagtig hukommelse. Hendes evne til at ­favne komplekse sammenhænge fører til ­konkrete løsninger,« forklarer han.

Som tidligere fuldmægtig med ansvar for statslige selskaber som DONG Energy og SAS har hun været med til at udarbejde ­statens ejerskabs­politik. Et politisk stykke håndværk, der sætter retningen for statslig ejerskabsforvaltning i dag.

I fremtiden ser Helene Føyn sig selv gå ­ledervejen.

»Jeg inspireres af at samarbejde med ­dygtige kolleger og muligheden for indflydelse. Min motivation ligger i at finde løsninger og skabe forbedringer, der ­kommer samfundet til gode,« siger hun.

Tullik Helene Ystanes Føyn 33 år, departementschefsekretær, ­Finansministeriet

2008: Cand.polit., KU

2008: Analytiker/konsulent, PÖYRY AS

2009: Videnskabelig assistent, DTU ­Klimacenter

2012: M.Sc. international relations, ­University of Cambridge

2012: Fuldmægtig, Finansministeriet

2015-: Ministersekretær og siden departements­chefsekretær, Finansministeriet

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen