Berlingske Business
15:36Colplast køber op i Frankrig

Tronskifte hos topcheferne

Aaa

Erhvervsmagten i Danmark er domineret af mænd og tre magtbastioner: A.P. Møller-Mærsk, Novo Nordisk-klanen og Lego. I erhvervslivets allerøverste magthierarki besætter Lars Rebien Sørensen tronen som Danmarks mest magtfulde erhvervsmand. Kun en enkelt erhvervskvinde er repræsenteret på listen.

Der er tronskifte i toppen af dansk erhvervslivs magthierarki i år. Novo Nordisk topchef, Lars Rebien Sørensen, vælter A.P. Møller-Mærsks Nils Smedegaard Andersen af tronen som Danmarks mest magtfulde erhvervsmand. Magtforskydningen afspejler Lars Rebien Sørensen og Novo Nordisks resultater, succes og virksomhedens investeringer og bidrag til jobskabelse i Danmark.

Læg dertil, at Novo Nordisk i det forgangne år rundede 1.000 milliarder kroner i børsværdi, er Europas sjette største og verdens 42. største selskab, og at Lars Rebien Sørensen sidste år blev kåret til den bedste topchef i verden af Harvard Business Review.

FRANCE-DENMARK-INDUSTRY-CHEMICALS-PHARMACEUTICAL

Præstationer, der giver pondus. Novo Nordisk er endda ikke medlem af hverken Dansk Industri eller nogen anden interesseorganisation herhjemme.

Tronskiftet i toppen bærer ifølge lektor på Copenhagen Business School Jes Martin Iversen også præg af, at A.P. Møller - Mærsk i de senere år er blevet langt mere strategisk fokuseret og dermed mere globale og mindre nationalt funderet, så de modsætning til Novo Nordisk investerer mindre i Danmark og skaber færre arbejdspladser.

Lindøværftet er lukket. Dansk Supermarked er solgt til F. Salling. Og Danske Bank, der tidligere var ejet af A.P. Møller - Mærsk er i dag ejet af Mærsk-familien.

Koncernen er tillige udfordret konjunkturmæssigt på grund af shippingbranchens krise og olieprisens fald.

»Det har naturligvis konsekvenser på aktiekursen, men også på en magtliste,« siger han.

Billede

De tre magtselskaber

A.P. Møller - Mærsks magtbastion ikke er da heller ikke at kimse ad. De efterfølgende pladser er besat af triumviratet Nils Smedegaard Andersen, selskabets næstformand Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla og nok så væsentligt formand for Almenfonden og formand for bestyrelsen Michael Pram Rasmussen. Bestyrelsesmedlem Niels Jacobsen og Jim Hagemann Snabe er begge desuden med på listen over de mest indflydelsesrige mennesker i dansk erhvervsliv – som henholdsvis nummer 13 og 23.

I modsætning til Novo Nordisk er selskabet både medlem af Dansk Industri og Danmarks Rederiforening. Så når det gælder indflydelsen på dansk økonomi og dansk erhvervsliv, er der stadig ingen over eller ved siden af A. P. Møller - Mærsk. Omend Novo Nordisk-klanen også er godt repræsenteret med Novo Nordisks næstformand i bestyrelsen Jeppe Christiansen, formanden for Novo A/S Sten Scheibye og Novozymes’ administrerende direktør Peder Holk. Det tredje stærke magtselskab på listen er Lego, der har tre repræsenter på listen.

Selskabets administrerende direktør, Jørgen Vig Knudstorp, nummer fem på listen ejeren Keld Kirk Kristiansen (nummer 8) og formanden for bestyrelsen Niels Jacobsen (nummer 13).

Kvindemagt

Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla er i øvrigt også den eneste kvinde fra erhvervslivet på magtlisten, og magtmæssigt er hun blevet styrket i år. Faktisk bliver hun vurderet højere end Michael Pram Rasmussen. Hun er for alvor trådt i karakter som formand for Almenfonden, påpeger Martin Jes Iversen. Hvor hendes far støttede monumentale bygningsværker, har det i de senere år været til en helt anden type engagementer og i en helt anden skala, fonden har uddelt donationer.

Én milliard kroner til den danske folkeskole og senest 750 millioner kroner til social mobilitet. Og derudover også driftsmidler til Operaen i København. Umiddelbart kunne det tolkes, som om familiens fonde måske i stigende grad overtager noget af den samfundsrolle, som tidligere blev forbundet med A.P. Møller - Mærsk.

»Hvor vi igen har en situation, hvor private aktører identificerer og anerkender, at der er nogle samfundsudfordringer, som de også skal være med til at løse. Det kan være sociale, klimamæssige udfordringer med mere,« siger Martin Jes Iversen.

Sådan var det også i slutningen af 1800 tallet og i begyndelsen af det 20. århundrede, hvor velfærdstaten blev så stærk, at der ikke var plads til de private aktører, som engagerede sig i de store samfundsspørgsmål, for det tog staten sig af. For H.N. Andersen, der stiftede ØK, det store handelskompagni i 1897, var formålet, at han ville ændre Københavns position i verdenshandel. Via sine forbindelser til kongehuset og sine stærke holdninger til Danmark som nationalstat påvirkede han dansk politik betydeligt. Dengang var politik i høj grad handelspolitik.

VL

Markus Bjørn Kraft, rådgiver for topledere og ekspert i magtrelationer i erhvervslivet, peger på, at magtbasens størrelse, det personlige brand og den personlige legitimitet er afgørende for erhvervsfolks muligheder for at opnå indflydelse. Både Novo Nordisk og A.P. Møller - Mærsk har en historie, der rækker bagud i tiden. Og for alle, der er repræsenteret på listen, gælder, at de har skabt gode resultater. Hvis de ikke havde det, ville de ganske ikke opnå lydhørhed, påpeger han.

DR’s bestyrelsesformand Michael Christiansen er ifølge Markus Bjørn Kraft et eksempel på »at en personligheds virke og historie og netværk giver en særlig magt. Hans placering handler mere om ham end DR.«

Derudover hæfter han sig ved, at de stærke virksomheder i toppen er ejet af fonde, der skaber arbejdspladser, men også bidrager til civilsamfundet via fondene.

Debutanterne

Grundfos-direktør Mads Nipper debuterer på listen – han hidtidige indsats hos selskabet har styrket hans magtposition. Sidste år var han end ikke repræsenteret i kredsen. I år er han nummer 15 blandt erhvervsfolkene og nummer 53 på den samlede liste. Vestas’ vellykkede turnaround placerer Vestas’ administrerende direktør, Anders Runevad, på en 20. plads blandt ligemænd og nummer 67 på den samlede liste. DONGs bestyrelsesformand Thomas Thune Andersen er ny på listen (nummer 25), mens selskabets administrerende direktør, Henrik Poulsen, rykker op ad listen (nummer ni). En vellykket børsnotering og ejerskab af Goldman Sachs har befæstet deres magtpositioner.

smedegaard

Det er påfaldende, at de administrerende direktører og ikke bestyrelsesformændene rangerer højest på magtlisten. Det hænger givetvis sammen med, at det er de administrerende direktører, der er fremme i de danske medier, men også den danske ledelsesmodel, hvor bestyrelsesformændene normalt står i anden række i forhold til de administrerende direktører.

Men egentlig er det lidt overraskende i forhold til de senere års trend, hvor bestyrelsesformændene har fået større indflydelse, og hvor man kunne forvente, at de var blevet mere synlige. Det er trods alt formændene, der i den sidste ende har førertrøjen på.

Men igen er det resultaterne, der skaber magten.

Pengemagten – ejermagt – giver også en høj score. Det gælder ud over Ane Mærsk McKinney Uggla og Jørgen Mads Clausen også Lars Larsen.

Succes avler succes, og resultater avler magt.

Mest magtfulde erhvervskvinde
Artiklen fortsætter under billedet
18POLAne-Uggla-111933.jpg
Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla, bestyrelsesformand, Den A.P. Møllerske Støttefond . (Prins Joachim indviede fredag det renoverede Martec i Frederikshavn, en maritim uddannelsesinstitution) .

Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla. Et åbent og lyttende menneske.

Magt er ikke noget, den 67-årige Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla taler om. Ikke desto mindre bliver hun placeret som Danmarks mest magtfulde kvinde. Hun er næstformand for det børsnoterede A.P. Møller - Mærsk og formand for den såkaldte Almenfond.

Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla er den eneste kvinde fra erhvervslivet, der optræder på magtlisten, hvor hun bliver vurderet højere end A.P. Møller - Mærsks formand, Michael Pram Rasmussen.

Hun kunne måske selv være blevet skibsreder. Hun har begavelsen, indstillingen og faderens naturlige forretningstalent. Men hun er kvinde. Og det i en familie, som lægger vægt på traditionen og de gamle dyder. »Pigerne har vi kunnet give meget mere frihed,« har nu afdøde Emma Mc-Kinney Møller sagt.

I dag beskytter hun familieforetagendets navn – faderens og bedstefaderens – fra den mere tilbagetrukne position i bestyrelserne for Almenfonden og A.P. Møller - Mærsk. Udadtil opleves hun lidt kongelig ophævet. Sådan opleves hun ikke på de indre linjer i A.P. Møller - Mærsk. Når hun er sammen med mennesker, er hun meget på og meget nærværende, uanset om det er høj eller lav, lyder det i rederiet. Her bliver hun beskrevet som et meget åbent menneske, lyttende og et menneske med stor empati.

I dag er hun ikke blot et navn, hun er også til gavn for rederiet. Hun kender forretningen, har forretningsmæssig tæft og balancerer mellem respekten for faderens bedrifter og nye tider.

Mest magtfulde bestyrelsesformand
Artiklen fortsætter under billedet
18POLMichael-Pram-Rasmussen.jpg
Michael Pram Rasmussen, bestyrelsesformand, AP Møller-Mærsk til CXO.

Michael Pram Rasmussen. »Magt er at betragte som et job«.

Magt er en sjov størrelse, mener A.P. Møller - Mærsks formand, Michael Pram Rasmussen, der ifølge Berlingskes Magtanalyse 2016 er landets mest magtfulde bestyrelsesformand.

Formandsposten i A.P. Møller - Mærsk vejer tungt til. 61-årige Michael Pram Rasmussens bestyrelsesposter som formand for konglomeratet A.P. Møller - Mærsk, medico-virksomheden Coloplast og bilimportøren Semler Holding vejer tungere på magtvægtskålen end Ole Andersens formandsportefølje, der tæller Danske Bank, ingrediensvirksomheden Chr. Hansen Holding og Bang & Olufsen.

Ledetråden i Michael Pram Rasmussens arbejde som formand er entydig, har han tidligere fortalt til Berlingske. Det drejer sig om at have dynamik som strategi og evnen til at træffe rigtige beslutninger. Om magten har Michael Pram Rasmussen sagt:

»Magt er en sjov størrelse. Hvad er magt? Det er også en pligt og et ansvar. Jeg tænker ikke på det som magt. Jeg tænker på det som en opgave. Det er meget sjovt, at magt er at betragte som et job. Du har retten til at bestemme, men også pligten til at gøre det, for det forventes af dig. På den anden side har du også ansvaret. Det drejer sig om en balance. Det er den balance, der gør, at du ikke bare føler det som magt.«

Mest magtfulde direktør
Artiklen fortsætter under billedet
18POLLars-Rebien-Soerensen-.jpg
Lars Rebien Sørensen, direktør i Novo Nordisk.

Lars Rebien Sørensen. En ædel mission – dog ikke blødsødent.

»You ain’t seen nothing yet.«

Den kække udtalelse er administrerende direktør Lars Rebien Sørensens og faldt i 2011 i forbindelse med Novo Nordisks offentliggørelse af årsregnskabet.

Rebien har haft fantastisk succes i sine 15 år som topchef for Novo Nordisk. Han er blevet kåret som verdens bedste topchef, og sidste år rundede Novo Nordisk 1.000 milliarder kroner i børsværdi. Lars Rebien Sørensen skubber A.P. Møller - Mærsks administrerende direktør Nils Smedegaard Andersen af tronen som Danmarks mest magtfulde direktør.

Positionen afspejler 61-årige Lars Rebien Sørensen og Novo Nordisks resultater, succes og virksomhedens investeringer og bidrag til jobskabelse i Danmark.

Præstationer, der giver pondus. For ham er jobbet ikke bare et job.

Det har et anstrøg af kald – en ædel mission – dog ikke blødsødent, for sådan er Rebien ikke. Hans mission er kombineret med en knippelgod forretningssans.

Hans virke har været Novo, siden virksomheden ikke var særlig stor eller specielt kendt herhjemme. Han begyndte i den del, der i dag hedder Novozymes, og kom først siden til Novo Nordisk, hvor han for 15 år siden afløste den legendariske Mads Øvlisen. Erfaringerne fra Novozymes har hjulpet ham på hans færd videre i Novo Nordisk, for Novozymes var hurtigere til at erobre verden.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen