Berlingske Business

Trendsales-salg sætter skub i iværksætter-genet

Martin Falslev Andersen

Med salget af størstedelen af Trendsales til international koncern vil medstifter Martin Falslev Andersen give iværksætterånden nyt liv.

De kommer rullende konstant. Og han slipper dem sjældent. De nye ideer, tanker om udvikling af forretningen og potentielle kilder til at sætte endnu mere strøm til internetforretningen Trendsales.dk, hvor en halv million brugere køber, sælger og bytter designervarer.

At få ideerne, give dem en twist og prøve dem af. Igen og igen, indtil de lykkes. Det har været ambitionen for Martin Falslev Andersen, siden han og kammeraten Bo Eriksen første gang sprang ud som internet-iværksættere.

Læs også på evb.dk:

QXL-ejer køber Trendsales.dk

Firmaer udnytter web-markeder som salgskanal

Trendsales leverer nyt rekordregnskab

- Det handler om at lytte til det hav af input, du får. På gåturen ved stranden, på løbeturen, foran computeren og mest vigtigt fra dine kunder. Og så få afprøvet, om de kan bære. Det skal nok lykkes. Det er bare et spørgsmål om at finde svaret på, hvordan de tilpasses, så de virker. Det er sådan, Trendsales er blevet skabt, lyder det fra Martin Falslev Andersen.

God belønning på personlig bankbog

Der skulle da også flere forsøg til - blandt andet salg af slips - inden han sammen med Bo Eriksen i 2002 ramte plet med online-markedspladsen Trendsales, der i november 2010 blev solgt til koncernen Ricardo Group for et ukendt beløb, som i medierne er blevet vurderet til et trecifret millionbeløb.

Allerede i 2004 solgte stifterne 50 procent af virksomheden til internet-investeringsvirksomheden Freeway, hvis andel samt 20 procent af stifternes andel nu er i hænderne på Qxl-ejeren, Ricardo Group, sammen med en kontrakt, der giver de nye ejere mulighed for at købe den resterende del af forretningen på et senere tidspunk.

Den handel har sendt en god belønning for ottes år udvikling af Trendsales ind på den personlige bankbog, men beslutningen om at tage afsked med titlen som indehaver af egen virksomhed har fyldt meget i tankerne.

- Jeg blev iværksætter, fordi jeg selv ville bestemme. Over mit arbejde, hvordan jeg driver forretning, og fordi jeg ville følge min ambition om at skabe mit eget. I dag er jeg ansat som direktør, og mentalt har det været lidt af en hurdle at give afkald på det, siger Martin Falslev Andersen og tilføjer, at det i processen frem til salget har været vigtigt at mærke efter og få en solid fornemmelse af, at de nye ejere støtter op om, at Trendsales fortsat skal drives i samme ånd.

Man begynder fra bunden

Den ånd har siden stiftelsen i 2002 sikret konstant vækst i forretningen, der i seneste tilgængelige regnskab leverer et resultat efter skat på 11,6 millioner kroner og en egenkapital på 13,5 millioner kroner og en forventning om 20 procent vækst i 2010-regnskabet - og nu skal den sende Trendsales ud på flere markeder.

I dag er Trendsales etableret i Finland, og Sverige og Norge bliver de næste skridt i jagten på international succes. Og netop dét mål giver fornyet liv til iværksættergenerne hos Martin Falslev Andersen.

- Dermed kan jeg igen agere som iværksætter, hvor det handler om at begynde fra bunden og skabe en forretning. Mentalt skal jeg og hele forretningen tilbage dertil, hvis det skal lykkes. Vi er blevet store i Danmark og har skabt succes, og selvtilliden herfra og troen på, at det kan lade sig gøre, vil jeg tage med mig. Men det giver ingen garantier på nye markeder. Her skal vi finde vejene og bygge Trendsales om i en iværksætterånd, lyder det forventningsfuldt fra Martin Falslev Andersen.

Ingen ro i sindet

Netop det at skabe forretningen, se ideerne udvikle sig, tage nogle chancer og afprøve, hvor stort det kan blive. Dét er uden tvivl det, der driver ham, men i høj grad også det, der optager både tid og tanker. Og selv om det har været afgørende for at skubbe Trendsales i retningen mod succes, er det ifølge Martin Falslev Andersen også en af de ting, han kæmper mest med - og arbejder på at lære at lukke ned for, når opmærksomheden forventes fra andre fronter.

- Får jeg en god ide, er det det eneste, jeg kan tænke på, indtil jeg har fået afprøvet den. Jeg brænder så meget for den, at jeg ikke kan få ro i sindet, før jeg ved, hvad det kan udvikle sig til. Det kan være generende for familielivet og gå ud over den tid, jeg skal være sammen med min familie, at jeg mentalt befinder mig hos Trendsales, siger Martin Falslev Andersen, der ofte tager en løbetur, holder sig i form med styrketræning, kitesurfer og mediterer for at få afløb for tankerne.

- Jeg mediterer to gange om dagen, og det er yderst virkningsfuldt at få renset hovedet for tanker - og så er det meget hårdere, end du regner med at sidde i 20 minutter uden at lave noget som helst og forsøge at holde nye tanker ude.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen