Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

Topchef i uvant modvind

19BUSLars-Rasmussen.jpg
Tidligere på ugen dementerede Lars Rasmussen, at forliget kommer, fordi Coloplast er enig med ministeriets konklusioner, men at det er for at undgå en lang og opslidende dyr retssag. Arkivfoto: Mads Nissen

Coloplasts topchef, Lars Rasmussen, har oplevet den direkte effekt af problemer på markedet i Storbritannien og en penibel USA-sag.

Efter tirsdagens markante Coloplast-nedskrivning må topchef Lars Rasmussen nok erkende, at årets regnskab kommer til at knække hans ellers stabile regnskabskurve.

Det er en nedskrivning, topchefen for alt i verden ville undgå, men som nu er en realitet og kommer som følge af problemer på markederne i Storbritannien og i USA, der er to af de vigtigste markeder for medico-giganten, der blandt andet fremstiller stomiposer og katetre til kronisk syge patienter.

»Det er sådan en situation, man vil gøre alt for at undgå, men her har vi den så. Det er jeg selvfølgelig ikke glad for,« sagde Lars Rasmussen tidligere på ugen til Berlingske Business. I danske kroner nedjusteres væksten fra 13-14 pct. til 12 pct. Coloplasts tidligere topchef Sten Scheibye havde siddet 13 år på posten, inden bestyrelsen med et gyldent håndtryk på ca. 23 mio. kr. i 2008 vippede ham af pinden til fordel for den nuværende topchef, Lars Rasmussen, der fik til opgave at få styr på indtjeningen og genskabe investorernes tillid til selskabet. Og det er Lars Rasmussen, denne fortælling skal handle om. Han er blevet rost for sin turnaround af medico-virksomheden, men nu har han for første gang lidt et nederlag.

Bare i denne uge er aktierne faldet med næsten ti pct., og siden årsskiftet er faldet på knap 16 pct.

Lars Rasmussen sad som Colo-plast-chef i USA, da bestyrelsen kaldte ham hjem for at overtage Sten Scheibyes stilling. Drømmejobbet for smeden fra Aalborg var i hus.

Topchefen er opvokset i et arbejderhjem i Aalborg og blev smed på værftet. Ambitionerne rakte dog videre, og han blev ingeniør. Siden sit første job hos Coloplast i Thisted i 1988 er Lars Rasmussen strøget den lige vej mod toppen, som han landede på i 2008.

Tirsdagens nedskrivning kommer blandt andet som følge af en sag i USA, som opstod i tiden efter, at Lars Rasmussen vendte hjem til jobbet som topchef. Coloplast ligger nu i forhandlinger med det amerikanske justitsministerium, fordi selskabet i USA er blevet anmeldt til myndighederne for at markedsføre i strid med den amerikanske lovgivning og at have medvirket til ulovlig telemarketing.

17BUSColoplast-semenar-i-Lo.jpg

Sagen har været penibel for medico-selskabet siden 2011, hvor selskabet ifølge det søgsmål, der ligger til grund for myndighedernes undersøgelse, angiveligt ignorerede og latterliggjorde en medarbejders indvendinger mod marketingmetoderne fra den daværende chef for det amerikanske datterselskab. Tidligere på ugen dementerede Lars Rasmussen, at forliget kommer, fordi Coloplast er enig med ministeriets konklusioner, men at det er for at undgå en lang og opslidende dyr retssag. Sagen har for alvor rystet investorernes tillid til selskabet, men om tillidskrisen ender med at få samme konsekvenser som i 2008, må stå hen i det uvisse. Et generationsskifte er i hvert fald i støbeskeen. Sidste år gennemførte Coloplast nemlig en markant udvidelse af direktionen, som gav plads til nye, yngre topchef-talenter.

coloplast

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen