Berlingske Business

Thorborg har is i maven

thor
Foto:

Selv om Spamfighter kom ud af 2008 med et underskud på næsten fem mio. kroner, tager Thorborg krisen i stiv arm.

»Iværksætter til jeg dør« er ikke bare titlen på Martin Thorborgs bog fra 2007. Det er også den identitet, han griber til, når han skal forklare, hvorfor Spamfighters aktuelle krise hverken giver ham ængstelsens kvalme eller søvnløse nætter. Man skulle ellers tro, at et underskud på 4,6 mio. kroner i 2008 efter flere års vækst kunne give ejerne anledning til bekymring, men Thorborg ser anderledes på det.

- Selvfølgelig er det ikke sjovt, men når man er iværksætter er hver dag på en måde en krise. Du kender ikke morgendagen, du har ikke nogen at fedte problemerne af på, og du kan heller ikke slå ud med armene og sige, at det er samfundets skyld. Og så er det jo bare en virksomhed. Det er jo ikke som et barn, der er sygt, siger Martin Thorborg.

For Martin Thorborg handler det om at løse problemerne og så se at komme videre og finde nye »killer-applicationer«, som produkter hedder i Thorborgs univers. Det er det gåpåmod, som sammen med det stærke iværksættergen, har drevet hans self-made-karriere fremad siden 1993, da han stiftede sin første virksomhed MTH Data. Ikke alle forretningsidéer har haft lige stor succes, men det har han hverken ladet sig slå ud af eller puttet med. I sit cv sætter skriver han frejdigt: »Stifter MTH Data og lukker hurtigt igen :-)«

Læs også Martin Thorborgs blog på ErhvervsBladet.dk.

Sit eget brand

Mest kendt er Thorborg nok for internetportalen Jubii, som han stiftede i 1995 sammen med Henrik Sørensen og Kasper Larsen i 1995, og som blev verdensberømt i Danmark. Jubii var på et tidspunkt det stærkeste brand i Danmark kun overgået af Coca-Cola.

I november 2000 blev portalen værdisat til ca. 850 mio. kroner, da Lycos Europe købte virksomheden, og stifterne for en tid blev forgyldte - da dot.com-boblen brast, forduftede det meste af værdierne.

Mens Martin Thorborg ledelsesmæssigt kom noget til kort som administrerende direktør for Jubii, viste han sig til gengæld eminent som marketingdirektør. Hans ligefremme, højtråbende facon, tilsat Nørrebro’ske eder og forbandelser, gav virksomheden og Martin Thorborg ubetalelig omtale i alt fra dameblade til it-magasiner og avisernes erhvervstillæg.

Den megen omtale gav Martin Thorborg, hvad han betragter som sit største aktiv: Brandet »Martin Thorborg«. Det værner han om, og plejer så godt han kan, selv om han pt. og for en tre-årig periode er bosat i Florida med ansvar for Spamfighters amerikanske kontor. For eksempel har han et personligt nyhedsbrev med næsten 17.000 modtagere, som han har været seks-syv år om at opbygge.

- Hvis jeg f.eks. starter ny virksomhed, har jeg mit eget medie og er ikke afhængig af, at aviserne skriver om det, siger Martin Thorborg.

Mens Jubii-og Thorborgmanien var på sit højeste stiftede Martin Thorborgs foredragsagent, Anders Gisselmann, sin foredragsvirksomhed One2speak. Thorborg var overalt, så ham måtte Gisselmann have fat i.

- Jeg har booket mange foredragsholdere og jeg har ikke set nogen, som kan begejstre sit publikum som han gør. Han er heller ikke bange for at fortælle om alle de fejl, han selv har begået, og det bringer ham ned i højde med tilhørerne, siger Anders Gisselmann.

Ønsker officiel anerkendelse

Martin Thorborg holder mange foredrag. Sidste år blev det til 20 i alt - og hvad de færreste måske ved, så betyder de næsten mere for ham end de successer, han har fejret som iværksætter og virksomhedsejer.

- Jeg går efter at være Danmarks bedste foredragsholder. Jeg tror, det handler om at få en eller anden officiel anderkendelse. Jeg har aldrig fået studenterhue eller en MBA. Jeg er nok også en af de få, der rent faktisk er glad for at været kommet i Blå Bog. Jeg ved godt, at jeg har gjort det godt som iværksætter, men man har vel et eller andet – også over for sine forældre - at man godt kan lide at have en medalje, der viser, at jeg var sgu god nok. Det var ikke bare noget, jeg selv syntes, siger Martin Thorborg.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen