Berlingske Business

Terma-chefen med ny millionkontrakt i hånden

16BUSJens-Maaloee#2.jpg
Jens Maaløe har stået i spidsen for Terma i 13 år, og den aarhsianske virksomhed har i den periode fået mange store ordrer som modkøb, når Forsvaret har placeret våbenordrer i udlandet. Arkivfoto: Jens Nørgaard Larsen

Den seneste kontrakt er endnu en fjer i hatten til selskabets dynamiske topchef.

Så er endnu en millionordre snart i hus til den højteknologiske aarhusianske virksomhed Terma, og derved endnu en fjer i hatten til selskabets dynamiske topchef, Jens Maaløe. Han har for alvor fået Terma solidt placeret i diverse nicher på det internationale verdenskort for våbenindustri.

Senest har han været med til at sikre, at den danske forsvarsindustri med blandt andet Terma i spidsen har udsigt til kontrakter og eksportindtægter for to til tre mia. kr. fra de amerikanske våbengiganter Sikorsky og Lockheed Martin. Det er en direkte følge af, at det danske forsvar for et par år siden købte ni avancerede Seahawk-helikoptere. Det var en aftale til fire mia. kroner, hvor det amerikanske forsvar var forpligtet til at købe en del af teknologien og udstyret i Danmark via modkøbsaftaler. Det såkaldte F-35 program.

16BUSterma.MH60.jpg

»Terma har etableret en solid og pålidelig teknologi baseret på vores fremtidige involvering i programmet udover de indledende produktionsfaser. I øjeblikket er Terma ved at forberede fremtidige investeringer i teknologi- og produktionsfaciliteter,« sagde Jens Maaløe, da han mandag var i Paris og underskrive kontrakten mellem Terma og Lockheed Martin.

En krævende chef

Jens Maaløe er ærkekøbenhavneren, som er kommet til at stå i spidsen for den aarhusianske virksomhed. Han er oprindelig uddannet civilingeniør fra det daværende DTH tilbage i 1979. Straks efter begyndte han sin ph.d. i radarteknologi og optisk kommunikation netop i samarbejde med Terma.

pix-terma

Men trods det var det ikke i forsvarsindustrien, han begyndte karrieren. Da ph.d.-titlen var hjemme, stod han klar til erhvervslivet og røg direkte ind som udviklignschef hos KNT Elektronik. Efter gode job i flere andre virksomheder kom han i 1997 til NetTest Danmark A/S, der var en del af GN Store Nord og fremstillede test- og måleudstyr til telenettet. Selskabet blev ramt, da IT-boblen bristede, og Jens Maaløe måtte som øverste chef ud og afskedige flere end 1.000 medarbejdere.

For ca. 13 år siden tog han springet til Terma og forsvarsindustrien. Her skulle han blandt andet lære at navigere i en branche, hvor politiske beslutninger har ganske stor betydning for de enkelte virksomheders bundlinje.

boeing

Til Jyllands-Posten har Jens Maaløe tidligere sagt, at han flere gange har oplevet, at kontrakter til et trecifret millionbeløb er forsvundet som dug for solen kort før mål pga. nye politiske beslutninger. Det er frustrerende, men en del af gamet, har han understreget.

Han bliver betegnet som en sand iværksætter og en åben og imødekommende leder med mange bolde i luften. Han kræver meget af medarbejderne, men han står også klar med den fulde støtte og opbakning, hvis de engang imellem slår en skævert.

pix-terma

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen