Berlingske Business

Strategen

pix-karen
Karen Frøsig vil helst tale om Sydbank, og kun modvilligt forstår hun, at offentligheden også er interesseret i hendes person, hendes familie og farven på hendes neglelak.

Karen Frøsig havde besluttet sig for at købe Diba Bank, så det gjorde hun. Det var bare et spørgsmål om at forhandle sig frem til prisen.

Da Karen Frøsig natten til mandag forhandlede med bestyrelsen i Diba Bank, var det på fuld mave og med en god nats søvn i bagagen. Mødestedet var et hotel i Middelfart – ikke for tæt på Aabenraa, hvor Sydbank hører hjemme, og heller ikke for tæt på Dibas hovedsæde i Næstved. Der er ingen grund til at overlade den slags til tilfældighederne.

Hun er sej, når det bliver sent, Karen Frøsig, og hun ville bare have den bank. Hun lagde al sin forberedelse og alle sine advokat- og bankmæssige kompetencer i opgaven – foruden en overkurs på 110 procent. Og hun fik den.

Karen Frøsig

Det bliver beskrevet som meget Karen Frøsigsk. Alt er taktik, og alt er dybt professionelt; i hvert fald når det er ved forhandlingsbordet, man møder hende. Netop det barske image er det, der følger hende i offentligheden, og det er da også bankdirektøren, hun helst selv vil se i medierne. Den private Karen Frøsig er mere genert, og kun modvilligt forstår hun, at offentligheden også er interesseret i hendes person, hendes familie og farven på hendes neglelak.

Hjemme i Sydbank er overgangen mere glidende mellem den professionelle og den private Karen Frøsig, ligesom hun og banken på visse punkter kan virke sammensmeltede. Hun er ikke bange for at hæve stemmen for at gennemtvinge sin vilje. Hun er hidsig og omtaler af og til Sydbank som »min bank«. Men hun har også en anden side.

Karen Frøsig beskrives som utrolig omsorgsfuld over for medarbejderne i Sydbank. Hun spiser frokost med dem i kantinen, og hun interesserer sig for dem. Da Sydbank for nogle år tilbage klarede en stress-test til topkarakter, indbød hun en lille gruppe medarbejdere til et glas vin og smed selv stiletterne for at hvile fødderne efter en lang dag.

Og alle Karen Frøsigs dage er lange. I tidligere portrætartikler er hun blevet spurgt, hvad hun laver i sin fritid og har med en karakteristisk sarkasme stillet modspørgsmålet »hvilken fritid?« Netop humoren er en side, som offentligheden sjældent får indblik i – ikke fordi hun skjuler den – men fordi hun helst taler om regnskabstal, opkøb og Sydbank i det hele taget. Hun rummer en privat fjollethed, men den hører til derhjemme, mener hun.

Og selv om Sydbank er Karen Frøsigs bank, er hun først helt hjemme i Bramming, som faktisk ligger meget langt fra banken. Hver dag kører hun 110 kilometer frem og tilbage mellem hjørnekontoret og hjemmet i den lille by ved Esbjerg.

Hjembyen er også hendes barndomsby, og selv om hun både har boet i Aarhus og København, vendte hun hjem, da karrieren for alvor begyndte at tage fart. Med et seks måneder gammelt barn og fire måneder henne i graviditeten med det næste, flyttede familien hjem, hvor hendes forældre kunne hjælpe. Det var i 1991. I dag går Karen Frøsigs datter i både hendes og faderens fodspor og læser jura, mens sønnen er sergent i militæret. Hendes mand, Karsten Steen Jensen, er partner i advokatfirmaet Kirk Larsen & Ascanius i Esbjerg, og det var – næsten selvfølgeligt – juraen, der bragte dem sammen.

Hun er meget bevidst om, at hun var en meget travl småbørnsmor, da børnene var små. Hun nøjedes med otte ugers barselsorlov med den yngste, og det var aldrig hendes børn, der havde de flotteste madpakker. Til gengæld er hun stolt af at have været en god rollemodel for dem.

I det hele taget er rollemodeller en stor del af Karen Frøsigs værdi-univers. Hun betragter hver eneste ansat i Sydbank som en rollemodel for banken og anser det for afgørende, at de tegner banken på en ordentlig måde både udadtil og ikke mindst over for kunderne. I den skarpe kamp om de bedste privatkunder skal Sydbanks våben være, at kunderne ikke har lyst til at skifte bank, og det handler om rådgiveren, mener Karen Frøsig.

Hun forventer, at de ansatte går forrest, og hun gør det også selv. Blandt andet når hun træner i fitness-centret i en T-shirt med teksten »Jeg arbejder i Sydbank«.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen