Berlingske Business

SP-penge får rejsefeberen til at stige

SP-penge får rejsefeberen til at stige - 1
Foto:

Rejsebureauerne kan melde om næsten udsolgt af sommerrejser - til deres egen overraskelse.

Næsten udsolgt - sådan lyder budskabet fra charterbranchen om sommerens rejser. Danskerne løber stormløb mod rejsebureauerne, der selv er lidt overraskede over situationen. Kun få forudså denne situation for et par måneder siden, oplyser Apollo Rejser, Danmarks tredjestørste rejsearrangør.

- Faktum er, at der næsten ikke er flere rejser tilbage i juli, og at tusindvis af danskere den seneste uge er gået forgæves i forsøget på at komme af sted, siger Jan Lockhart, adm. direktør hos Apollo.

Året begyndte ellers sløvt for branchen. Men SP-midlernes udbetaling satte gang i rejsesalget. De op mod 15.000 kroner i SP-beløb passer godt ind i et rejsebudget.

- Det blandede vejr i sidste uge og varslet i denne uge stimulerer ligeledes salget, siger Jan Lockhart.

- Kun få troede, at vi i et finanskriseår ville ende med at have for få rejser til danskerne. Men det er en kendsgerning, siger han.

Hos Apollo Rejser havde man oprindelig skåret 12 procent af udbuddet væk i lyset af finanskrisen. Senere satte man et fly ekstra ind, så udbuddet nu er 10 procent mindre end sidste år. Men selskabet kunne altså have solgt flere rejser.

Også hos konkurrenten Star Tour mærker man danskernes appetit på udlandsrejser. I weekenden solgte Star Tour 25 procent flere rejser til "nu og her" end i samme weekend sidste år.

- Det er vejrets skyld. Så snart det regner og blæser i Danmark, køber folk rejser. Generelt kommer de dog langt senere i år på grund af den økonomiske krise. Men dårligt vejr og SP-penge på kontoen giver fornyet mod på rejsekøb, siger salgsdirektør Stig Elling, Star Tour.



/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen