Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Smedegaard efter fyringen: Jeg føler, jeg har leveret godt

27BUSNils-Smedegaard-141717.jpg
Arkivfoto: Søren Bidstrup

Nils Smedegaard er glad for de resultater, som han og hans medarbejdere har skabt i A.P. Møller - Mærsk i de seneste næsten ni år. Nu vil han holde en lang sommerferie og tale med sin kone om, hvad fremtiden skal indeholde.

Nils Smedegaard Andersen forlader A.P. Møller -­ Mærsk med fornemmelsen af, at han og hans medarbejdere gjorde det bedste i de svære markeder, som selskabet har befundet sig i. Nu glæder den afgående topchef sig til ikke at tænke på arbejde for første gang i 15 år og ser frem til en ny tid uden for A.P. Møller - Mærsk.

»Jeg glæder mig enormt til at komme ud og lave noget andet. Jeg ved ikke præcist, hvad det skal være. Jeg har to bestyrelsesposter i Dansk Supermarked og i Unilever (hollandsk-britisk fødevaregigant, red.) Jeg kan fornemme på dem, som har ringet indtil nu, at der nok skal komme flere spændende muligheder,« siger Nils Smedegaard Andersen til Berlingske.

jeve

Smedegaard blev afskediget torsdag i sidste uge og afløst af Maersk Lines chef, Søren Skou, efter næsten ni år som øverste chef for A.P. Møller-Mærsk, som han kom til fra Carlsberg. Det blev en tid med få opture og masser af udfordringer. Han fik virksomheden igennem finanskrisen, lange perioder med svage fragtrater for selskabets rederier og gennem de seneste års kollaps i olieprisen.

"Der har ikke været en dag i de sidste 15 år, hvor jeg ikke har tænkt på arbejde, først i Carlsberg og siden i Mærsk. Det har været en sjov og spændende periode, men der er andre sider af livet."

Nils Smedegaard Andersen
DEL CITAT

En helt særlig virksomhed.

»Det bliver aldrig det samme at være i en anden virksomhed, for Mærsk er helt særlig i Danmark. Der har ikke været en dag i de sidste 15 år, hvor jeg ikke har tænkt på arbejde, først i Carlsberg og siden i Mærsk. Det har været en sjov og spændende periode, men der er andre sider af livet.«

Vil du gå bestyrelsesvejen?

»Jeg ved det ikke. Bestyrelsesvejen er mest nærliggende. Men jeg har bestemt mig for, at jeg vil tage en god lang sommerferie, tale med nogle mennesker og søge råd og reflektere over det med min kone.«

Var du overrasket over afskedigelsen?

Mærsk generalforsamling

»Ja, men det var bestyrelsens beslutning. Jeg synes, at det kunne have været sjovt og spændende at fortsætte lidt længere og være med i det strategiske arbejde, som skal laves. Men alligevel passer det mig godt, og så må man sluge sin stolthed, og længere er den ikke.«

Smedegaard er i sin tid i A.P. Møller - Mærsk især blevet kendt for, at selskaberne i olie- og shippingkoncernen er blevet strømlinet og stort set alle sammen er blandt de bedst drevne i deres brancher. Problemet for Smedegaard har været, at containerrederiet Maersk Line, olieselskabet Maersk Oil og de andre selskaber har været hårdt ramt af svære markedsbetingelser.

De store frasalg

Han har i perioden også solgt en stribe virksomheder fra, hvor de største var aktieposterne i Dansk Supermarked og Danske Bank. Han har også truffet svære beslutninger som at lukke det evigt tabsgivende Lindø­værft på Fyn.

»Vi har fokuseret virksomheden. Vi har solgt meget fra, som ikke bidrog med meget, og som ville have været farligt at sidde med i det her marked. Vi har igennem meget vanskelige tider leveret et afkast og reduceret gælden, og alle virksomheder med undtagelse af Damco (logistikvirksomhed i Mærsk, red.) er i topkvartilen af deres industrier. Jeg føler, jeg har leveret godt,« siger Smedegaard.

Han glæder sig over, at gruppen i hans periode har formået at forrente den investerede kapital med i gennemsnit 8,1 pct. om året. Det er tal, som de fleste olie- og shippingkoncerner ikke kommer i nærheden af.

»Det er sket gennem finanskrisen, dårlige shippingtider og et oliepriscrash. Det er der ikke mange andre olie- og shippingselskaber, som kan prale af. Det er jeg stolt af.«

Problemet for aktionærerne er, at det ikke har afspejlet sig i aktiekursen?

»Ja, men det hænger sammen med, at vi er ført i de industrier, som vi er i. Det har ikke været min opgave at føre os ud af shipping. Inden for de industrier, vi er i, har vi fokuseret på de bedre dele og drevet det operationelt godt.«

Nogle ville måske mene, at I tidligere skulle have været inde i nogle andre industrier?

»Frem til for halvandet år siden lå vi godt. Men det er klart, at når oliemarkederne kollapser, og shippingraterne falder som en sten, så bliver det svært. Men jeg har bestemt ikke noget at beklage mig over, når det handler om bestyrelsens opbakning eller den frihed, som jeg har fået.«

24BUSSoeren-Skou-181103.jpg

Er der nogle større ting, du gerne ville have gjort anderledes?

»Ja, der er altid noget, man gerne ville have gjort på en anden måde. Vi har investeret for over 70 mia. dollar, og der er selvfølgelig nogle ting, som er gået anderledes end beregnet. Det kan jo ikke være anderledes.«

Ny strategi

Hans afløser, Søren Skou – der samtidig fortsætter som adm. direktør for Maersk Line – skal nu i gang med en ny strategi. Det er en strategi, som kan betyde, at det mere end 100 år gamle danske selskab bliver splittet op i mindre dele og børsnoteret enkeltvis.

Er du enig i tankerne om muligvis at splitte selskabet op i mindre dele?

»De tanker, formanden har givet udtryk for, er jeg bestemt ikke uenig i.«

Verden omkring Mærsk ændrer sig meget i øjeblikket. Hvordan ser du selskabets position nu?

»Vi er enormt godt placeret og har mange projekter i gang. Men i og med at olieprisen er faldet, er transportsektoren blevet den vigtigste del af vores virksomhed. Det er der, hvor der er det største udviklingspotentiale, og der, hvor der skal koncentreres flest kræfter. Derfor er det naturligt, at der ikke skal være en koncernchef, der sidder over Søren Skou. Det har jeg forståelse for.«

Hvad sagde Michael Pram Rasmussen til dig om årsagen?

»Michael har forklaret, at der skal ses på strukturen. Og i den situation kan koncern­chef­rollen ændre karakter, og der finder bestyrelsen, at det er mest rigtigt, at det ikke er koncernchefen, der skal vurdere dette. Det er bestyrelsens ret og pligt at skifte, når der skal skiftes på den her post. Der spiller mange ting ind som generationsskifte og ny strategi. Det er deres opgave, og det må man have respekt for.«

Nils Smedegaard Andersen er 58 år. Han er blot den fjerde adm. direktør for A.P. Møller -Mærsk, siden selskabet blev stiftet i 1904. Den første var Arnold Peter Møller, som blev efterfulgt af sin søn, Mærsk Mc-Kinney Møller. Den tredje var Jess Søderberg, som Smedegaard afløste i det prestigefyldte job.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen