Berlingske Business

Smartguys omstillingsparate købmand

Nicolai Kærgaard
Nicolai Kærgaard, direktør i onlinetøjbutikken Smartguy. Der er vækst i det børsnoterede selskab, der lige nu forsøger at købe en svensk konkurrent. Foto:

Nicolai Kærgaard har ført Smartguy fra kælderlokale til en børsnotering og er lykkedes med at udvikle sig i takt med de store vækstambitioner.

Ud af kælderlokalerne i den lokale tøjbutik i Jyderup er en solid vækstsucces groet frem, der nu forgrener sig ud i store dele af Europa.

Smartguy har siden den spæde begyndelse for 14 år siden solgt tøj på nettet, og med en børsnotering sidste år positionerede selskabet sig blandt de største spillere inden for dansk onlinehandel.

Efter børsnoteringen indtog selskabet 12 lande på 12 måneder og er i dag aktiv i tyve lande og omsatte i seneste regnskabsår (2011/2012) for 441,7 millioner kroner. Smartguy har sat kursen mod at ramme én milliard kroner i omsætning inden for en overskuelig fremtid, og der skal opkøb til. Derfor har selskabet netop budt på den svenske onlineskoforretning Brandos.

Læs også: Markedsrapport: Salget af tøj stiger igen

Bag den vestsjællandske netsucces står to fætre, der med flid og godt købmandskab har taget turen fra kælderforretning til børsnotering.

Nicolai Kærgaard er den administrerende direktør og Christian Kusk er indkøbsansvarlig. Det var under gulvbrædderne i Christians fars butik, at de to indledte deres ridt mod vækst og volumen omkring år 2000. De beskrives som et dynamisk og velfungerede team, der har kørt parløb i skabelsen af Smartguy, hvor rollerne frem til børsnotering var mere flydende. Nicolai Kærgaard er dog den klare administrerende direktør med overblik og strategisk forståelse og indtager derfor rollen i dag, hvor den anden del af duoen beskrives som indkøber af guds nåde med sans for mode og trends.

Bestyrelse - Niels Mikkelsen

Der er sket gevaldige forandringer siden begyndelsen, hvilket bedst kan beskrives som et udviklingsmæssigt kvantespring. Det har krævet en langt større professionalisme og en mere strømlinet tilgang til forretningen.

Flere kilder tæt på Smartguy og Nicolai Kærgaard fremhæver hans evne til at omstille sig i en grad, der sjældent ses i iværksættervirksomheder, hvor de oprindelige stiftere typisk træder et skridt i baggrunden, når selskabet vokser sig ind blandt de børsnoterede selskaber.

Men Nicolai Kærgaard er fulgt med og har bevæget sig op i handling og tankegang. Det, han ikke har vidst, har han lært sig. Han har helt fra begyndelsen kendt til sine egne styrker og svagheder og allieret sig med folk, der dækker de svagere flanker i paletten af kompetencer.

I syv år har tøjmærket Hummels ejer og bestyrelsesformand Christian Stadil været med til at rådgive virksomheden, hvilket i dag er konverteret til en plads i bestyrelsen i forbindelse med børsnoteringen. Og netop listen af bestyrelsesmedlemmer understreger en af Kærgaards evner. Han kan tiltrække de rigtige folk.

Ved bestyrelsesmøderne sidder Christian Stadil til bords, nu med velkendte erhvervsnavne, blandt andre Klaus Nyengaard, tidligere koncerndirektør for Just-Eat, og Niels Mikkelsen, tidligere administrerende direktør i IC Companys.

Smartguy

Fra flere sider tegnes et billede af Nicolai Kærgaard som et meget pragmatisk menneske, som evner at lytte og forholde sig nøgternt til råd og strategiske overvejelser. Det er lykkedes ham at skabe en åben diskussionskultur i den tungt besatte bestyrelse, der netop gør det attraktivt at være en del af den.

Han holder af ting, der kan måles og vejes. Han er mere til onlinebaseret markedsføring end stort anlagte events og kampagner. Nøgterne vurderinger af effekt og resultat er i høj kurs.

Det skyldes muligvis hans baggrund i den finansielle sektor. Han er uddannet cand.merc ved Handelshøjskolen i København og huserede i en årrække i Bank Invest, hvor han var porteføljemanager og beskæftigede sig med en række fremadstormende onlinevirksomheder.

Lysten til at skabe sit eget førte ham dog til Jyderup og en kop kaffe med sin fætter Christian Kusk, der arbejdede i sin fars tøjbutik i byen. De to blev enige om, at der var muligheder i online tøjsalg. Jobbet i banken blev droppet, og Smartguy så dagens lys i kælderen under tøjforretningen.

Læs også: Brancheanalyse: Tøjindustriens midterfelt halter bagud

Læs også: Analyse af 55 nethandelsvirksomheder

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen