Berlingske Business

Skåne rækker tunge ad København

Skåne rækker tunge ad København - 1
Skåne kan overhale København mht. antallet af turister, skriver svensk avis. Foto:

Turismen i Skåne er i vækst både mht. omsætningen og beskæftigelsen. På den anden side af Sundet kæmper København mod krisen.

Turismen i Skåne oplever i øjeblikket en begyndende storbyturisme. Den svenske region tiltrækker særligt velhavende turister med store tegnebøger, og dermed kan byen række tunge ad København.

”På den anden side af Sundet kæmper en af verdens dyreste hovedstader mod krisen”, skriver den sydsvenskan.dk.

Det er ikke bare om sommeren, at Skåne tiltrækker turister, om vinteren besøger folk med planker under fødderne byen.

Antallet af overnatninger er samlet set for Sverige svagt dalende over de seneste ti år, men i Skåne er der lige så mange i dag som for ti år siden.

Den største del af turismen er lokal. Ifølge Sydsvenskan.dk er 8 ud af 10 overnatninger i Skåne betalt af svenske gæste, men den samme tendens gør sig gældene i Danmark.

De sidste ti år er antallet af udenlandske gæster på hoteller steget med 40 procent i Skåne, mens København ifølge Øresundsinstittet står for en fremgang på 14 pct. I 1998 havde København flere internationale gæster end Sverige, men i 2005 blev det byttet om.

 
Fik du læst:

De mest utaknemmelige chefjob i dansk erhvervsliv

Disse ti mænd styrer din adfærd

Sådan genkender du en svindler

Ups, det mente vi ikke

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen