Berlingske Business

Sjælden superbil fundet i garage

Sjælden superbil fundet i garage - 1
Virksomheden bag Bugatti-racere som denne blev stiftet i 1909 af Ettore Bugatti og kollapsede i 1940 efter at have vundet en lang række racerløb.

Det var som at finde et gammelt Picasso-maleri eller et ukendt Beatles-album, da familien til Harold Carr åbnede porten til den afdøde doktors garage i Newcastle.

Her stødte de på en yderst sjælden sportsvogn lavet af Bugatti i 1937. Den har været gemt væk i støvet siden 1960, hvor den senest var ude at køre.

Bilen, 1937 Bugatti Type 57S Atalante, havde kun kørt 26.000 miles, da den blev gemt væk i 1960. Den er én ud af kun 17 af sin type og blev oprindeligt ejet af præsidenten for British Racing Drivers' Club, Earl Howe. Det skriver ABC News.

Nu står den sjældne sportsvogn til at indbringe familien til Harold Carr millioner på en bilauktion i Paris til februar. Eksperter vurderer, at billen vil blive solgt for mindst 60 mio. kr., hvilket vil gøre den til den dyreste bil under hammeren.

”Den har alle de fineste kendetegn som en samler kan ønske, det er en af de ultimative sportsvogne fra den gyldne periode i 30’erne,”siger James Knight, formand for bilafdelingen i auktionshuset i Paris ifølge ABC News. Han var en af de få, der rent faktisk kendte til bilens eksistens, inden den blev gravet ud af støvet i garagen ved Newcastle.

”Jeg har kendt til denne Bugatti i en række år, og har, som en del af en lille udvalgt gruppe, ikke turde røbe dens eksistens for nogen,” siger han.

Bugattien var også unik i sin egen tid. Den havde en topfart på 209 km i timen, mens de fleste biler på den tid maksimalt kunne tilbagelægge 80 kilometer på en time.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen