Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

Send fakturaen fra mobilen

.
Partnerne bag iBill (fra venstre) Steffen B. Pedersen, Jan Lytje-Hansen og Per Mønsted forventer at tjene penge på deres faktureringsidé om få måneder. Foto: Henning Bagger

Mindre erhvervsdrivende kan med nyt, gratis mobilsystem sende fakturaer og holde øje med dårlige betalere.

Tømrere, gartnere, vinduespudsere og andre mindre erhvervsdrivende skal efter en lang dags arbejde hos kunderne typisk hjem og have tjek på faktureringen og holde øje med, at kunderne betaler for det udførte arbejde. Men vil man slippe for den ekstra opgave med bogholderiet, kan der helt bogstaveligt være en løsning lige ved hånden.

Virksomheden iBill har udviklet et softwaresystem, som gør det muligt for små selvstændige at sende en faktura direkte fra mobilen og til kundens e-mail-adresse.

Læs også: Eksperten: Godt at det er gratis

Slip for rykkerbreve


- Vi har alle oplevet, at der kan gå mange uger, når man har bestilt en håndværker, til man får fakturaen. Håndværkerne har måske kun sig selv eller en lærling eller svend, de har ikke nogen bogholder, så når de kommer hjem, skal de ordne denne her faktura, og det sker ikke altid, fortæller Per Mønsted, en af de tre partnere bag iBill om baggrunden for forretningsideen.

Med mobilløsningen kan den erhvervsdrivende sende en faktura til kunden, allerede inden han forlader kundens indkørsel.

- Alle håndværkere har en mobil. Det tager dem mindre end et minut, og så skal de aldrig mere tænke på den faktura, siger Per Mønsted.

En gang om ugen overfører iBill de beløb, som er blevet indbetalt. Betaler kunderne til tiden, koster det ikke den erhvervsdrivende noget at bruge iBill. Gør de ikke det, sender iBill rykkere ud til de dårlige betalere. Det koster 25 kr. pr. rykkerbrev for den erhversdrivende. Og skal sagen sendes til inkasso, tager iBill sig også af det mod et gebyr på 99 kr.

- Private trækker under finanskrisen betalingerne ud. Men mange får aldrig rykket deres kunder eller truet med inkasso. For det kan ikke betale sig for dem, synes de. Vi kan hjælpe med at sende rykkere ud og sende sagerne til inkasso for, at håndværkeren kan forbedre sin likviditet, siger Per Mønsted.

Vil håndværkerne have overført pengene fra dag til dag, koster det et gebyr på tre kr. dagligt, og vil kunden have fakturaen tilsendt pr. brev, sender iBill fakturaen ud med posten for ti kr.

IBills kunder skal foreløbig bruge en Nokia 5800-telefon, som har touch-screen og derfor er let for håndværkerne at bruge. Men inden for det næste år forventer Per Mønsted, at man vil kunne bruge fire-fem forskellige telefoner.

Hvem er jeres konkurrenter?

- Vi har ingen direkte konkurrenter. Vi har et forspring på et par år i forhold til at udvikle den nødvendige software, og det er drønkomplekst bare at komme her til. Men konkurrence er sundt, så skulle det komme, bliver vi bare endnu skarpere.

Hvordan ser jeres forretningsplan ud?

- Vi har skrevet en forretningsplan ud fra en venturemodel, hvor vi anser os selv som investorer, der stiller krav til virksomheden. Vi har brugt nogle millioner på at løbe forretningen i gang, men vi har haft pengene på forhånd, så vi har ikke lånt en krone til projektet.

Hvordan markedsfører I virksomheden?

- Der er flere facetter. Vi  samarbejder med Telekæden, så vi har over 100 forhandlere. Vi kan sende vores kunder hen i Telekæden og få varerne – og de kan sende deres kunder til os. Samtidig kommer vi ud på fagmesser og har kontakt med brancheorganisationer, men markedsføringen foregår i høj grad via mund til mund. Man kan kalde produktet for en ’purple cow’, sådan en, man viser frem og taler positivt og rosende om.

Hvad er det for udfordringer, I står over for netop nu?

- Den første lige nu er, at vi har 20 på venteliste, der venter på at blive oprettet i systemet. Vi giver dem et lynkursus, importerer deres vare-, og kundelister og deres logo. Det tager lidt tid for os, så der er vi blevet positivt overraskede. Udfordringen er at vækste i et fornuftigt tempo.

Hvornår budgetterer I med overskud?
- Formentlig i november eller december.

Læs også:
Eksperten: Godt at det er gratis

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen