Berlingske Business

Selvstændige er godt tilfredse med sig selv

tilfreds
Foto:

Bare kast dig ud i det. Langt de fleste med egen virksomhed er tilfredse med deres tilværelse.

Hvis du vil øge dine chancer for at føle dig succesfuld i arbejdslivet, skal du overveje at blive selvstændig.

En undersøgelse fra landets største a-kasse for selvstændige, ASE, viser, at næsten tre ud af fire mandlige selvstændige føler, de har succes sammenlignet med folk i lignende karrierer. Blandt kvinderne er følelsen af succes endnu højere med 81 procent.

Formanden for foreningen Ejerlederne med godt 1000 medlemmer, Hans Jørgen Dalum, har en naturlig forklaring på, at de fleste selvstændige synes, de klarer sig godt.

- Når man er ejerleder, udlever man en drøm, og indtil den måske viser sig ikke at være bæredygtig, er den det. Hvis du ikke har troen på dig selv, har du ikke det drive, der skal til. Det kan godt være, nogle føler, at jorden ryster lidt under dem lige nu, men de er overbeviste om, at det skal de nok findee en løsning på. Man må udstyre sig med en vis optimisme for at komme videre, siger Hans Jørgen Dalum.

Læs portræt af en tilfreds selvstændig

Egoer vil have succes

ASEs adm. direktør, Jesper Bøge, hæfter sig ligeledes ved, at så mange er tilfredse i en periode med økonomisk smalhals i mange brancher. Hans forklaring er, at selvstændige er udstyret et ego, der vil have succes.

- Folk bliver selvstændige af lyst og interesse, og selvstændighedskulturen og -trangen er udtalt. Selvfølgelig gør de det også for at tjene penge, især mændene, men det er ikke det motiv, der driver værket, for der er også en risiko ved at være selvstændig, siger Jesper Bøge.

Både mænd og kvinder angiver interesse og lyst samt muligheden for selv at kunne træffe beslutninger som de vigtigste motiver for at gå solo. Desuden angiver over en tredjedel af mændene, 36 procent, økonomiske motiver mod kun 25 procent af kvinderne. De går modsat op i at skabe større sammenhæng mellem familie, børn og arbejdsliv, 29 procent, mod kun 16 procent af mændene.

- Det kan godt undre mig lidt, at kvinderne ligger så højt på det punkt, idet man typisk bruger meget af ens vågne tid på at være selvstændig, siger Jesper Bøge.

Den lille forskel

De traditionelle kønsforskelle slår også igennem, når kvinder og mænd skal beskrive sig selv som selvstændige. Kvinderne fremhæver bløde egenskaber som omsorgsfulde, fleksible og forstående, mens mændene scorer højest på at være risikovillige, visionære, rationelle og konkurrencemindede – i deres eget billede. Begge køn lægger dog stor vægt på at være fleksible og sympatiske.

Fælles for de fleste er, at de har mærket stor opbakning fra især familien ved etablering af egen virksomhed. Ellers ville de aldrig have nået så langt og mærket succesen.

Læs portræt af en tilfreds selvstændig

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen