Berlingske Business

Scor luksusvin til lavpris

Scor luksusvin til lavpris - 1
Foto:

Verdens vinelskere - og især dem i USA - skruer kraftigt ned på forbruget af luksusvine. Og her taler vi altså om vine med minimum 160 kr. på prislappen.

Det får nu producenterne af luksusvine til at sænke priserne mærkbart, skriver avisen Wall Street Journal i dag.

Nå ja - når de rige mister penge, så køber de billigere vin. Nej, sådan har det faktisk ikke været under tidligere økonomiske kriser.

»Ingen i verden har oplevet dette før,« siger Claude Blankiet, der i sit luksusvinfirma Blankiet har oplevet et fald i salget på 40 pct. i år.

Salget af vin er ellers steget i USA gennem lang tid. Også i årets første kvatal, hvor salget lå 5 pct. højere end året før. Men salget af de dyre flasker er faldet med 12 pct. i samme periode.

At flere sætter proppen i de dyre vine, har nu fået flere vinfirmaer til diskret at sætte sig selv til salg, skriver avisen.

Vinkrisen har ligeledes fået flere vingårde til at søge alternative salgskanaler, bl.a. på Facebook og Twitter.

Herhjemme drikker vi også mere vin. Sidste år drak vi 6 mio. liter ekstra, så det ialt blev til 184 mio. liter - eller i snit 44 flasker vin til hver dansker.

Og hvis man kigger godt efter, så kan et par af de flasker altså blive ren luksus for ganen til en overkommelig pris.

 
Fik du læst:

Økonomisk katastrofe trods gastronomisk succes

Hvem holder verdens dyreste firmafest?

Her er verdens dyreste huse

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen