Berlingske Business

Schütze er alt andet end en bangebuks

Schütze_Business
Foto:

Med Peter Schütze har DSB fået en bestyrelsesformand, som ikke er bange for at sige sin mening.

Det var en stolt transportminister, der mandag kunne udpege Peter Schütze til ny formand for DSB. Og han er da heller ikke nogen letvægter i dansk erhvervsliv.

Gennem 40 år har Peter Schütze bidraget til at først Privatbanken, siden Unibank og senest Nordea kunne vokse sig til en af de største banker i såvel Danmark som Skandinavien.

Schütze har siden 2002 været chef for Nordeas aktiviteter i Danmark, og i to omgange indtog han formandsposten for bankernes interesseorganisation, Finansrådet.

Senest sikrede chefen i Nordea i efteråret 2008 bankerne et sikkerhedsnet i form af den første bankpakke.

Den skulle vise sig at blive særdeles nødvendig, men trods en udmagrede bølge af nedskrivninger og tab var Nordea en af de banker, der herhjemme klarede sig bedst gennem krisen.

Mens ordførende direktør Peter Straarup fra Danske Bank blev sat i offentlig gabestok og endte med sige noget, der de fleste steder blev tolket som "undskyld", nægtede Schütze at tage det ord i munden.

- Jeg har et problem med helt at forstå, hvad jeg skal undskylde, erklærede han efter konkurrentens knæfald i starten af sidste år.

I stedet for anger har Schütze brugt sin taletid på at dele sit syn på udfordringerne i dansk erhvervsliv. Sidste sommer gav han eksempelvis det danske lønniveau skylden for, at de mindre virksomheder hang fast i krisen.

Se også billedserien: Her er de fyrede DSB-chefer

Nu er det så DSB, der skal hjælpes ud af krisen, og trods meritterne sparker den ny formand ikke døren til bestyrelseslokalet ind.

- Jeg kan ikke blive ekspert i togdrift på et par dage, men jeg har prøvet at tænke det igennem og sagt, at det vil jeg gerne. Men det er også gjort med en vis ydmyghed, siger Peter Schütze, der lader sig pensionere fra Nordea til sommer.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen