Berlingske Business

Salgsnedtur for dansk musiks stjerner

Salgsnedtur for dansk musiks stjerner - 1
Foto:

Sidste år var barsk for danske musikere, der generelt oplevede et fald i både omsætning og overskud. Musikerne må tænke nyt for at nå danskernes ører, vurderer ekspert.

Et pladesalg i frit fald var med til at gøre 2008 til et giftigt år for landet musiske sværvægtere. Enkelte oplevede et svind i deres overskud på over 80 pct. i forhold til året før, skriver Børsen.

Tallene bekræfter, at selv om enkelte af de danske stjerners indtjening stadig funkler, er musikstjernernes indtjening stadig under pres, siger Jakob Fogt, partner med speciale i entertainment hos revisionsfirmaet Ernst & Young til Børsen.

”Både omsætningen og overskuddene er under pres hos de danske musikere, og det hjælper selvfølgelig heller ikke på situationen, at finanskrisen har kostet på værdipapirerne hos eksempelvis Kim Larsen og Thomas Helmig”, siger han og fortsætter.

”Nedgangen afspejler meget tydeligt fragmenteringen af musikforbruget og den skarpe konkurrence på underholdning fra mobilen og nettet, og det presser tydeligvis kunstnernes indtjening”.

Musikerne må i højere grad tænke i nye baner i forhold til at nå ud til forbrugerne. Og den udvikling er allerede i gang. En musikzone, der skal udvikle musikbranchen som oplevelsesøkonomi, er blevet nedsat, og ifølge Birgitte Theresia Henriksen, pressechef hos Koda og tovholder på musikzonen, er musikindustrien det største vækstområde inden for oplevelsesøkonomien.

Se billedserien her

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen