Berlingske Business

Salget af schweiziske ure styrtdykker

Salget af schweiziske ure styrtdykker - 1
Foto:

Krisen rammer nu for alvor den schweiziske ur-industri. Salget i 1.kvartal er gået tilbage med 26 procent. Det danske salg er knap så hårdt ramt.

Den økonomiske afmatning har nu for alvor ramt Schweiz. Allerede mod slutningen af sidste år oplevede de mange producenter af primært mekaniske ure, at forbrugerne holder igen.

Forleden kom så de officielle tal fra Federation of the Swiss Watch Industry FH. De viser, at 1.kvartal er gået tilbage med 26,4 procent i forhold til året før. Værst ramt er det store amerikanske marked, hvor salget er gået tilbage med 44 procent. Ser man på juni alene er tilbagegangen i USA på knap 50 procent.

Herhjemme mærker ur-branchen også den lavere aktivitet, selv om salget tilsyneladende ikke er så hårdt ramt som i andre dele af verdenen.

- Urbranchen er en del af luksusbranchen, og er derfor umiddelbart hårdere ramt end den gennemsnitlige detailhandel, men situationen for Swatch Group er lidt anderledes. Vi kan selvfølgelig mærke, at det går knapt så stærkt og forhandlerne har da også i 4. kvartal 08 og 1. kvartal 09 været tilbageholdende med ny indkøb og i stedet koncentreret sig om nedbringelse af deres varelagre. Men slutbrugernes efterspørgsel har betydet, at vi faktisk har haft pæne tal i 2. kvartal af 2009. Jeg forventer at 2009 bliver en smule bedre end vores omsætning i 2006, og det anser jeg for meget tilfredsstillende, siger Casper Gebeke, Country Manager Denmark, Swatch Group.

Virksomheden tæller flere en 10 urmærker med Omega, Certina, Longines og Tissot i spidsen.

Nedgang i salget vil betyde en reduktion i antallet af schweiziske mærker.

Gennem de seneste 10 år er der opstået en række nye mærker, der typisk producerer meget dyre ure med komplicerede værker. Det er blandt disse mærker, at krisen for alvor vil sætte sine spor. For når krisen kradser vælger forbrugerne de trygge og velkendte mærker.

De første betalingsstandsninger er allerede på vej blandt de nye mærker, med Wyler Geneve som første eksempel.

Den schweiziske ur-branche består af omkring 600 virksomheder. Hovedparten er mindre virksomheder med under 100 ansatte, mens kun omkring 10 producenter har over 500 ansatte.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen