Berlingske Business

Nu lyder startskuddet til københavnske iværksættere

Københavns Erhvervschef Jakob Brandt
Foto: MICHAEL ALTSCHUL / VISUEL-MEDIE

Med programmet ”Kick-off” prøver Københavns Kommune at klæde iværksætterne bedst muligt på til at få succes med deres nye forretning.

Der er rigtig mange spørgsmål, den nystartede virksomhed gerne vil have besvaret. Også mange spørgsmål, de slet ikke var klar over, de var nødt til at besvare.

Derfor inviterer Københavns Erhvervscenter (KEC) alle iværksættere til ”Kick-off”-møde hos kommunen så hurtigt som muligt, efter de har registreret deres virksomhed.

- ”Kick-off” er også udviklet på baggrund af et konkret behov for at effektivisere vores arbejdsgange. Vi har afholdt utrolig mange individuelle besøg og temamøder. Nu har vi slået dem sammen og kan levere alle de relevante informationer i ét møde – og frigøre ressourcer til at hjælpe endnu mere, siger Jakob Brandt, erhvervschef i Københavns Kommune.

Selvom projektet kun har været i luften i få måneder, er der allerede bred tilslutning blandt iværksætterne. Således deltager gennemsnitligt cirka 60 iværksættere ved arrangementerne, der afholdes hver tredje uge.

Individuelle behov

Mange af de københavnske iværksættere har en anden etnisk baggrund end dansk. Derfor udbydes ”Kick-off” også på engelsk. Desuden prøver KEC at skræddersy møderne, så iværksættere i samme kategori deltager i de samme møder.

- Hvis vi er alt for generelle, risikere vi at nogen, føler de spilder deres tid ved at skulle høre på informationer om eksempelvis regler for udendørsservering, når de skal starte en håndværkervirksomhed, fortæller Jakob Brandt.

Derfor er der heller ingen spørgetid ved ”Kick-off”-arrangementerne. Til gengæld kan iværksætterne på forhånd booke en speedvejledning på 20 minutter med eksempelvis en revisor, en advokat, en medarbejder fra SKAT, en markedsføringskonsulent eller en helt femte kompetenceperson. Vejledningen finder sted i umiddelbar forlængelse af ”Kick-off”.

Desuden prøver kommunen at bruge møderne til at introducere iværksætterne for hinanden og skabe et netværk imellem dem.

- Mange nystartede kan have stor glæde af støtte sig til hinanden omkring blandt andet markedsføringen og finansieringen. Vi vil gerne have, at iværksætterne føler sig som kollegaer i stedet for konkurrenter og har lyst til og glæde af at hjælpe hinanden, siger Jakob Brandt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen