Berlingske Business

Nedtur rammer pelshus hårdt

Nedtur rammer pelshus hårdt - 1
Pels og dyre tasker står ikke øverst på indkøbslisten, når den globale økonomi er i krisestemning. Det må man sande hos mode– og pelshuset Birger Christensen. Foto:

Julesalget glippede for mode- og pelshuset Birger Christensen, der nu venter underskud i 2008-tallene. Derfor slanker modehuset sit udvalg og moderer prisstrategien med større fokus på billigere varer.

Pels og dyre tasker står ikke øverst på indkøbslisten, når den globale økonomi er i krisestemning. Det må man sande hos mode– og pelshuset Birger Christensen. Her svigtede kunderne i stor stil i de sidste fire måneder af 2008, og det vigtige julesalg faldt hele 30 procent.

Detailbranchen venter fortsat på nye statistikker, der skal vise, hvordan julesalget gik for hele sektoren, men indtil de kommer i februar, holder Dansk Erhverv fast i deres prognose om et julesalg, der lander fem til ti procent under forrige års.

Nedturen er altså grel hos Birger Christensen, og det får Jens Birger Christensen, der er administrerende direktør og fjerde generation i den familieejede virksomhed, til at varsle ændringer.

”Vi skærer i budgetterne og kan ikke købe så stort ind som før i tiden, og det betyder også, at vi skærer i de mærker, vi forhandler”, fortæller direktøren, der også varsler nye prissegmenter i det fashionable modehus.

Jeans uanset hvad
For at fylde butikken ud trods færre mærker, vil Birger Christensen udnytte brandet til at opbygge en stor jeansafdeling. Og i foråret vil sortimentet blive udvidet med andre varer, der ligger langt fra pelse og designertasker, såsom sneakers og t-shirts.

”De fleste piger går i jeans uanset hvad, og med de her varer rammer vi nogle andre prispunkter, end hvad vi tidligere har gjort. Det vigtige er, at vi holder trafikken i butikken,” siger Jens Birger Christensen, der dog understreger, at Birger Christensen fortsat har sit hovedfokus på pelse og eksklusive mærker.

”Vi fastholder, det vi er bedst til, for hvis vi ændrer hele vores varestrategi, vil der alligevel være andre der er bedre til det end os.”

Men færre mærker og et udvalg af billigere varer kan ikke rette op på, at 2008 var et skidt år for modehuset, der først måtte lukke sin butik i Københavns Lufthavn på grund af dårlige salgstal og derefter se omsætningen styrtdykke.

Derfor forventer Jens Birger Christensen at årets resultat der sidste år landede på 1,9 millioner kroner bliver præget af røde tal.

Styrket ud af krise
Hvad angår 2009 er han til gengæld ganske optimistisk.

”Der er kommet mere fornuft i driften de seneste måneder, og vi har fået nogle nye fokuspunkter som blandt andet betyder, at lagrene og den daglige drift er det vigtigste. Derfor tør jeg også godt sige, at når krisen vender, så vil vi komme styrket ud, fordi vi har fået strammet organisationen op,” siger Jens Birger Christensen, der altså forventer overskud i forretningen igen i 2009.

Nedturen har før ramt Birger Christensen, og efter en række storstilede ejendomsinvesteringer og renoveringer på Strøget i 80’erne blev selskabet økonomisk ramt.

Lagrene ned med 10 mio. kr.
Men nutidens Birger Christensen er velpolstret og knapt så udsat for finanskris og modvillige banker som mange andre modehuse, understreger Jens Birger Christensen med henvisning til at selskabet i 2007-regnskabet kunne fremvise en egenkapital på 33,4 millioner kroner.

”Vores egenkapital kommer til at falde med fem- seks millioner kroner i 2008, men vi er ikke nødlidende. Vi har lagt til side i de gode tider, og derfor står vi ikke med ryggen mod muren. Men vi har lagre og det der vores kapital står, så jeg er dagligt fokuseret på det, og vi sparker mere til lagrene nu end nogensinde før.”

Derfor er målet også, at lagrene skal nedbringes med 10 millioner kroner for at frigøre mere likviditet.

”Vi har nok givet den lidt for meget gas på lagrene de sidste par år. Vi har været fokuserede på at få flere mærker ind og på at vokse hos vores forhandlere i udlandet. Men nu fokuserer vi på hver lille skjorte, vi har liggende, og det skal nok hjælpe,” siger Jens Birger Christensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen