Berlingske Business

»Næste skridt kan være en global position«

skovgaard
Susanne Skovgaard Nickelsen, Astra Zeneca.

Rising Stars 2013: Susanne Nickelsen lever struktureret. Ellers ville det ikke være muligt på en gang at passe lederjob i medicinalbranchen, et MBA-studie og familieliv med fire børn.

Rejsedagene udgør omkring halvdelen af Susanne Nickelsen arbejdsliv. Hun er landechef for medicinalkoncernen Astra Zeneca, men også Vice President Medical for det nordiske og det baltiske område. Det indebærer, at hun har to-tre rejsedage ugentligt til enten Sverige, Finland, Norge, Estland, Letland eller Litauen.

Denne dag er hun dog stadig lettere jetlagget efter en tur til Chicago, hvor hun deltog i en kongres med præsentation af nye produkter inden for kræftområdet.

»Jeg trives med at rejse meget. Jeg arbejder som regel koncentreret under transporten og kan sove hvor som helst,« siger Susanne Nickelsen.

Ung mellemleder

Da Susanne Nickelsen i sin tid gik i gang med lægestudiet, havde hun en forestilling om, at hun ville være plastikkirurg, men under sin turnus fattede hun i stedet interesse for endokrinologi – læren om hormoner – og derigennem også for behandling af sukkersyge, som skyldes mangel på hormonet insulin.

Som 31-årig fik hun job som medicinsk rådgiver hos Novo Nordisk og overvågede sikkerheden omkring markedsførte produkter – hvis der f.eks. opstod tvivl om bivirkninger, var hun med til at undersøge det nærmere. Allerede efter et halvt år blev Susanne Nickelsen tilbudt at blive mellemleder for sine tidligere kolleger.

»Jeg var både meget yngre og havde været kortere tid i afdelingen end de fleste andre, så det var lidt udfordrende. Men jeg er hurtig til at skabe gensidig tillid og respekt og få folk med på vognen. Der var kraftig vækst i virksomheden, så jeg var med til at opbygge en ny organisation.«

Efter tre år søgte hun over til konkurrenten Glaxo SmithKline, hvor hun fik en bredere stilling. Men hun blev gradvis mere og mere i tvivl: Ville hun blive inden for industrien, eller var en karriere som læge på et hospital et bedre valg? Hun begyndte derfor i en uddannelsesstilling for at blive praktiserende læge i Region Sjælland og var derefter ikke i tvivl længere.

»Det var godt for mig at blive afklaret. Jeg fandt ud af, at det, der driver mig, er at være i krydsfeltet mellem det videnskabelige og det kommercielle.«

I 2009 begyndte Susanne Nickelsen som medicinsk rådgiver på sin nuværende arbejdsplads. Og igen steg hun hurtigt i graderne og blev mellemleder for tidligere kolleger.

»Det var lettere at skifte rolle, da jeg prøvede det for anden gang. Jeg var bevidst om, fra jeg begyndte hos Astra Zeneca, at jeg gerne ville være leder, og derfor prøvede jeg også at undgå at skabe for tætte bånd til kolleger.«

Synlig leder

Siden 1. juli sidste år har Susanne Nickelsen været landechef for Astra Zeneca på det danske marked og som Vice President været med i ledelsesteamet for alle 450 ansatte i region Norden og Baltikum.

»Min hverdag er præget af, at vi er i gang med at implementere en ny organisation. Markedet har ændret sig, og vi må ændre os med det.«

Ændringerne skyldes blandt andet, at en del af AstraZenecas patenter er udløbet, og at andre virksomheder derfor kan producere dem uhindret. Det stiller nye krav til strategi og medarbejdere.

»Det er vigtigt, at jeg hele tiden kommer rundt til kontorerne og er synlig leder. Men når først kontakten og tilliden er etableret, er det nemmere at kommunikere virtuelt, og det kommer vi til at gøre i højere grad i fremtiden.«

Planlægning

Foreløbig er der dog ingen udsigt til, at der skæres i rejseaktiviteterne. De indebærer, at familielivet med en mand, der er praktiserende læge, og fire børn – tvillinger på syv år, en på 10 og en på 12 år – skal organiseres og struktureres.

»For at få det til at fungere kræver det, at man er enig med sin ægtefælle om valg og fravalg. Ellers drukner det hele i dårlig samvittighed og dårlig stemning. Vi har også en au pair – og så gælder det om at være så nærværende som muligt og pakke computeren væk, når man er sammen med børnene,« siger Susanne Nickelsen.

Hun er også gået i gang med en MBA og regner med at gøre den færdig om godt to år. Til den tid kunne hun også forestille sig at rejse ud med familien.

»Mit næste skridt bliver formentlig til en mere global position. Det kunne jeg godt tænke mig, og jeg har haft dialog omkring det med min chef. Det kunne være i hovedkvarteret i London, men tingene udvikler sig hele tiden, og for et år siden lå det i Bruxelles – så det er ikke til at vide, hvor det bliver.«

Køb adgang til månedens Berlingske Business Magasin i PDF-format her

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen