Berlingske Business
17:25Rederiet Torm ser nu 2017-resultat ende på 0-5 millioner

Mungo Park-chef er en kunstner med mange kasketter

27BUSMungo-Park.jpg
Igennem ti år har teaterdirektør Martin Lyngbo stået for driften af Mungo Park fra en ydmyg adresse i Allerød og skabt fremgang med innovative tiltag. Foto: Thomas Lekfeldt

Teaterdirektør Martin Lyngbo har med sin dobbelte rolle som kunstner og forretningsmand skabt massiv fremgang for Allerød-teatret Mungo Park.

En mand med mange kasketter. Sådan betegnes Mungo Parks teaterdirektør Martin Lyngbo. For når han ikke nærstuderer den forretningsmæssige side af sagen, fører han både pennen som dramatiker og styrer sine skuespillere som instruktør.

Han er oprindeligt uddannet dramatiker og har instrueret teater, siden han var 19 år, men Martin Lyngbo har altid haft interesse for ledelse. Og ved siden af et job som handicaphjælper havde han allerede som ung teatermager blik for entreprenante løsninger.

»Jeg gik ikke med aviser, men det var tæt på. Jeg solgte mandariner, pudsede sko og sådan nogle ting for at få råd til havregryn og husleje. Og efterhånden kunne jeg leve af at undervise og instruere teaterprojekter,« siger Martin Lyngbo.

Det handlede om at samle midler nok til at lave kunst. Om at nå et sted, hvor de kunsteriske ambitioner kunne overleve og samtidig tjene penge.

Martin Lyngbo mener, at tanken om kunst og forretning som to adskilte størrelser er forkert. I hans optik er et godt forretningsmæssigt udgangspunkt i sidste ende med til at forme det kunstneriske produkt. Men det handler også om at balancere kunst og forretning

»Jeg er uddannet til at forudse, hvordan publikum reagerer på forskellige beslutninger. Som instruktør tager man stilling til rigtig mange ting – hele tiden. Skal den her være rød eller blå? Skal sangen spilles i E eller F? Selv simple ting har konsekvenser. En forestilling er et stort system af beslutninger og aftaler, der har indflydelse på hinanden, og den sammenhæng er jeg uddannet til at forstå,« siger han.

teater

Da Martin Lyngbo begyndte som teaterdirektør i 2005, havde han knap lært sig selv at læse et regneark. Siden har han uddannet sig i ledelse på Harvard, og projektstyring har med tiden fyldt mere og mere i hans arbejde. Efter eget udsagn er Martin Lyngbo nu på et punkt, hvor han reelt ville kunne begå sig inden for både kunstnerisk og forretningsmæssig drift i en hvilken som helst virksomhed.

Han har dog stadig store planer for det teater, som han igennem ti år konstant har været med til at genopfinde og forny med blandt andet satellitscener, søsterteatre, årskortmodeller, eksperimenterende skuespillaboratorier og andre innovative tiltag.

Ved at udvide sin instruktørrolle til alle teatrets facetter, fra personalet til den grafiske profil, har Martin Lyngbo i sin tid på Mungo Park indtil videre skabt en teatermæssig succes. Og kan man så have for mange kasketter på?

»Det er klart, at planlægningen kan lide under, at jeg instruerer og omvendt. Men jeg tager de vigtigste beslutninger, og sådan tror jeg, det er for alle virksomhedsledere – man disponerer altid sine kræfter der, hvor man bruger dem bedst.«

27BUSMungo-Park2.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen