Berlingske Business
17:25Rederiet Torm ser nu 2017-resultat ende på 0-5 millioner

Mols-angreb giver solide øretæver til Polaris-chef

11BUSPix-Jan-Johan-Kuhl.jpg
Direktør i kapitalfonden Polaris Jan Johan Kühl står bag et i Danmark sjældent set overtagelsesforsøg af rederiet Mols-Linien. Arkivfoto: Søren Bidstrup

Polaris-direktør Jan Johan Kühl er kommet i uvant modvind efter buddet på færge-rederiet Mols-Linien.

Han har taget et skridt ud af anonymitetens skygge, Jan Johan Kühl, i hvert fald i den bredere offentlighed. Modstanden mod overtagelsesforsøget af børsnoterede Mols-Linien, som kapitalfonden Polaris kastede sig ud i før sommerferien, har bragt ham i fokus. Som chef i Polaris personificerer 49-årige Kühl kapitalfonden og dens forsøg på at overtage og afnotere Mols-Linien.

Han er manden bag Polaris’ relativt upåagtede ejerskaber af danske klenodier som Tøjeksperten og Louis Poulsen, men forsøget på at købe Mols-Linien har skabt røre og modstand fra en række private aktionærer, der mener, at Polaris køber rederiet, der i flere år har sejlet på kanten af konkurs, alt for billigt.

ML

Jan Johan Kühl har flere gange måttet forsvare og forklare regnestykket og baggrunden for Polaris’ overtagelsesforsøg, der har trukket nogen kritik fra både fonden og dens frontfigur. Jan Johan Kühl er overrasket over den modvind, som han selv og Polaris oplever lige nu.

»Det er jeg faktisk overrasket over, men det er en del af spillet, og det må man tage med, når man står i spidsen for en kapitalfond. Vi mener fortsat, at vi tilbyder en god pris,« siger Jan Johan Kühl.

Vrede aktionærer

Det er meget sjældent, at der i Danmark sker overtagelsesforsøg af børsnoterede virksomheder – og da slet ikke af kapitalfonde. Man skal tilbage til fem amerikanske megakapitalfondes køb af TDC i 2006 og EQT og Goldman Sachs’ køb og afnotering af ISS i 2005, før man sidst så det.

Det overrasker mange, at det så lige netop er Polaris og Jan Johan Kühl, der forsøger at købe Mols-Linien. Selv om Polaris allerede havde sikret sig knap 30 procent af aktierne og havde forhåndtilsagn om yderligere godt 46 procent af aktierne, da fonden offentliggjorde sin interesse i begyndelsen af juli, har det givet modstand fra en lille gruppe private aktionærer, som ikke vil sælge. I hvert fald ikke til den nuværende pris. Modstanden er næsten forventelig, vil nogle sige, da det er et børsnoteret selskab. Det overraskende ligger snarere i, at det er lige Polaris og Kühl, der vover pelsen – og dermed også øretæverne.

Polaris og Kühl har nemlig ry for at høre til i den flinke, måske ligefrem lidt kedelige ende af det nordiske kapitalfondsmiljø. Det kan Mols-Linien-sagen ændre lidt på. I finansielle kredse vil det måske ligefrem aftvinge mere respekt for Jan Johan Kühl, fordi det viser mod til at tage et offensivt skridt, lyder det fra flere sider.

31BUSHenrik-Lind.jpg

Den cand.merc.-uddannede Kühl har med en far, der var direktør for Handelsskolen i Sønderborg, næsten fået interessen for dansk erhvervsliv ind med modermælken. Han har som tidligere aktieanalytiker og chef i industrivirksomheder både det finansielle og det industrielle i blodet.

Interessen for køb og salg af virksomheder var der tidligt: Hovedopgaven på Handelshøjskolen handlede om management buy outs.

30BUSHenrik-Lind-staar-bag-.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen