Berlingske Business

Minedrift i blodet og smil på læben

28BUSThomas-Schulz.jpg
FLSmidths nye topchef, Thomas Schulz, lægger ud med at fyre 1.100 medarbejdere i forbindelse med offentliggørelsen af halvårsregnskabet 2013. Foto: Jens Astrup

Ny mand. FLSmidths nye topchef Thomas Schulz er født og opvokset med miner. Jobbet hos det danske industriklenodie betegner han som et kald.

Når lille Thomas hankede op i den skoletaske, han knapt nok kunne bære og drog af sted mod skolen og kammeraterne i første klasse først i 1970erne, mødte der den tyske minearbejdersøn et helt særligt syn.

På den ene side af ham tonede himlen rød, når den store stålmine få kilometer fra den lille tyske by blev startet. På den anden side tårnede bjerge af kul hentet op fra en kulmine tæt ved byen sig op.

En sen aftentime i Singapore i 2012, 40 år senere, fik selvsamme Thomas, der ikke længere var så lille, en opringning, der fik ham til at bede om fem minutter til at fordøje budskabet.

Thomas Schulz var blevet opfordret til at søge jobbet som topchef i en af Danmarks store og traditionsrige industrivirksomheder, den 130 år gamle, verdenskendte cement- og minevirksomhed FLSmidth. Et job, der stod til at blive ledigt fra 1. maj 2013, når selskabets øverste chef, Jørgen Huno Rasmussen, gennem de seneste ti år, forlod sin post for at hellige sig en bestyrelseskarriere.

For Thomas Schulz, der stadig levede et liv med miner og store maskiner som chef for Sandvik Construction og medlem af koncernledelsen hos FLSmidth-konkurrenten, svenske Sandvik, var opfordring intet mindre end en ære, og topjobbet ikke bare et job, men et kald.

Schulz havde efter endt studentereksamen og militærtjeneste valgt at læse til mineingeniør og senere tage en ph.d. i mineraludvinding ved universitetet i Aachen, inden han kom til svensk industri. Lige siden sin studietid havde han kendt FLSmidth som et stærkt navn inden for cementindustrien, og fra sin post hos Sandvik havde han fuldt selskabets udvikling mod at blive stærk inden for minedrift via en række opkøb under Jørgen Huno Rasmussens ledelse.

At jobbet samtidig ville bringe 48-årige Thomas Schulz og hans familie til København, som han kalder Nordens Reviera og til et land, der er kendt for virksomheder, som bygger på værdier, han sætter højt, gjorde ham ikke mindre mundlam. Thomas Schulz genvandt dog hurtigt mælet, og i december sidste år blev det annonceret, at han var manden, der skal føre FLSmidth videre efter Huno-æraen .

Den nye topchef er venlig, lattermil og kvik i replikken og fortæller muntert og malende om sit liv.

Men dét, der fik FLSmidt til at jagte ham som Jørgen Hunos afløser er, ifølge bestyrelsesformand Vagn Sørensen, at han besider en unik kombination af tysk grundighed og struktur, dybt branchekendskab samt en veludviklet forståelse af den skandinaviske ledelse og værdier.

»Han er ekstremt målrettet og handlingsorienteret, desuden har han en meget veludviklet sense of urgency,« siger Vagn Sørensen.

Disse evner demonstrerede han fredag i sidste uge, da han fremlagde halvårsregnskabet for FLSmidth og ved samme lejlighed præsenterede en effektiviseringsplan, der vil koste 1.100 job over de næste 18 måneder, herunder 140 i Danmark, sammen med flere overraskende trecifrede hensættelser og nedskrivninger. Det gav ham titlen »den tyske jernnæve« i Børsen.

Selv kalder Thomas Schulz tiltagene for almindelig daglig ledelse i en branche præget af op- og nedadgående cyklusser, der kan strække sig over flere år, og han afviser enhver tale om, at han har været i gang med oprydning efter den tidligere og ellers højt roste topchef. Den gamle ledelse ville have gjort det samme, mener han.

Thomas Schulz er helt på det rene med, at FLSmidt hører til blandt de virksomheder herhjemme, der får stor opmærksomhed, og at hans toppost hører til blandt de indflydelsesrige og synlige i dansk erhvervsliv.

Det er også en af grundene til, at han, hans hustru og deres to børn, er flyttet til Danmark, så han er sikker på at få den rette fornemmelse for værdier og kultur i Danmark.

Som leder beskriver han sig selv som en international teamplayer, og som en leder, der foretrækker at rejse ud i verden og møde medarbejdere og kunderne.

Thomas Schulz er meget bevidst om den kultur og de værdier, der binder FLSmidths 15.000 mearbejdere verden over sammen. Han fortæller med stor entusiasme om betydningen af, at FLSmidth har mere end 100 års tradition for at operere internationalt og fremhæver, at selskabet allerede i 1895 åbnede kontor i USA, og i 1912 fik repræsentation i Kina. Thomas Schulz gør også meget ud af, at han er ingeniør og har minebaggrund.

Under en investorpræsentation i forbindelse med årsregnskabet i sidste uge understregede han gentagne gange, at han er mineingeniør, og han benyttede også lejligheden til at forklare, at der findes mange højtkvalificerede »blue collar«-ansatte i minebranchen.

Han står fast ved, at han er mineingeniør og opvokset med minedrift og derfor ved, at man i den branche ikke gør forskel på høj og lav. Det skaber tillid. Minedrift er på mange måder et lukket fællesskab med egne værdier, der først og fremmest handler om sikkerhed, døgnet rundt.

»Du kan ikke overleve i en mine, hvis du ikke samarbejder og behandler alle lige. Hvis noget går galt, har man kun hinanden dernede i dybet,« siger Thomas Schulz.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen