Berlingske Business

Millioner til ruder der skærmer for solen

Vækstfonden og Teknologisk Institut skyder 16 millioner kroner i cleantech-virksomheden PhotoSolar.

Nyt patent i lommen og frisk kapital i ryggen skal sætte skub i fabrikantion og salget af glasfacader med indbygget solafsmærkning i Taastrup-virksomheden PhotoSolar, som Vækstfonden og Teknologisk Institut netop har investeret 16 millioner kroner i.

Efter fem år med forskning og test er PhotoSolar nu klar til produktion i stor skala og til at gøre klar til næste skud på stammen, nemlig glasfacader med transparente, solafskærmende solceller, som forventes lanceret på markedet om to år.

Som første og foreløbig eneste i verden er firmaet parat til at fremstille glasfacader, der kan det sammen som udvendig solafskærmning, men er indbygget i glasset.

Bag million-indsprøjtningen står altså Vækstfonden med 12 millioner kroner og Teknologisk Institut med fire millioner kroner.

Kapitalindsprøjtningen skal bruges til at opbygge en salgsorganisation og starte en massefabrikation af MicroShade, som er en termorude med en skråtperforeret, tynd metalfilm, der bliver monteret inde i termoglasset.

Ruden slipper varme ind, når det er koldt, og holder varmen ude, når det er varmt. Filtret slipper samtidig solens stråler ind, når solen står lavt, men holder dem behændigt ude, når solen står højt midt på dagen og lyser skarpt.

- Vi satser i første omgang på det tyske marked. Her er glas og rudefabrikanterne med på at prøve ny teknologi, og markedet er langt fremme med energioptimeret byggeri, siger partner i Vækstfonden, Bjarne Henning Jensen, der er valgt som ny bestyrelsesformand i PhotoSolar, i en meddelelse.

PhotoSolar blev stiftet i 2003 og er Teknologisk Instituts første spinout, som nu altså er klar til at gå på markedet med et produkt.

- Det er glædeligt at se, hvordan virksomheden har udviklet sig fra forskning til fabrikation, så der nu eksisterer produkter og en forretningsplan, som kan tiltrække ventureinvesteringer, siger koncernøkonomidirektør Jørgen Kunter Pedersen, Teknologisk Institut.

asa

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen