Berlingske Business

Mandefald kan koste dansk indflydelse i EU

BELGIUM EU INSTITUTIONS OPEN DAY
Det er vigtigt at have danskere i Kommissionen, mener EU-eksperter. Foto:

Frem mod 2024 vil op mod en tredjedel af de danske tjenestemænd i Europa-Kommissionen forlade Bruxelles, hvilket svækker Danmark. »Det handler om at være derude,« mener ekspert.

Når stribevis af tjenestemænd tømmer skrivebordet i Europa-Kommissionen, fjerner de ifølge eksperter en stor portion dansk indflydelse. Det sker, når 110 ud af 332 danskere forventes at forlade EUs bureaukratiske maskinrum inden 2024.

Reelt giver det en tredjedel færre danskere til at oversætte bekymringerne, når der udformes lovgivning for alle medlemslande, og det kan give problemer i fremtiden.

Ifølge Marlene Wind, som er professor ved Københavns Universitet og ekspert i EU, kan man bare se på debatten om realkreditsystemet, hvor vigtigheden af de danske tjenestemænd bliver tydelig.

»Det handler om at være derude og have embedsmænd, der sidder de rette steder og kan oversætte, hvilke bekymringer Danmark har, når vi for eksempel har et bestemt system til at finansiere vores boliger,« forklarer hun og uddyber:

»Ofte handler det ikke om, at man ikke vil imødekomme Danmarks synspunkter. Det handler simpelthen om, at man ikke har nogen at spørge: Hvorfor har I et problem med det her?«

Bindeleddet mangler

Danskermanglen betyder, at man mister muligheden for at bidrage, når EU-lovgivningen stadig er i støbeskeen.

Spørger man Poul Skytte Christoffersen, der er tidligere tjenestemand i EU og bestyrelsesformand for Tænketanken EUROPA, kan det ske, ved at danskerne i Kommissionen enten kender til forholdene herhjemme eller kan være bindeled til bekymringer hjemmefra.

»Hvis danske virksomheder eller organisationer ønsker at få kontakt med nogen i Kommissionen, er det unægteligt nemmere, hvis der sidder danskere rundt om i systemet og kan give det rigtige svar,« siger han og uddyber, at Kommissionen i samme omgang mister den pragmatiske tankegang, som Danmark bidrager med.

Problematikken er da heller ikke gået ubemærket hen i Udenrigsministeriet. Her har man givet mulighed for, at ansatte kan benytte to dage om ugen til at læse op til Kommissionens omfattende adgangsprøve.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen