Berlingske Business
08:01Aktivistisk pengetank vil skære europæisk storbank op i tre dele

Mærsk-mand skal gøre Post Danmark mere sexet

12BUSPIX-PETER-KJ-R-JENSEN-.jpg
»Danmark er langt mere digitaliseret end vores nordiske naboer. Vi har mistet 80 procent af vores breve herhjemme. I Sverige er det samme tal måske 15 procent,« siger Post Danmarks nye topchef, Peter Kjær Jensen, om de enorme udfordringer for virksomheden, som han står i spidsen for. Foto: Henrik Petit

Peter Kjær Jensen er ikke en ueffen herre, når det kommer til at flytte varer fra A til B. Som ny administrerende direktør for PostNord Danmark står han dog muligvis over for en af karrierens største udfordringer, når han skal forsøge at tilpasse Post Danmark til en ny digital virkelighed.

Omdømmet og økonomien er i bund. Danskerne er holdt op med at sende breve, og nu står Post Danmark muligvis over for at miste en stor del af den grundindtjening, der hidtil har holdt forretningen nogenlunde oven vande, nemlig pakkeposten fra landets netbutikker.

Det er med andre ord ikke en nem opgave, som Peter Kjær Jensen kom på, da han for få uger siden tiltrådte som ny topchef hos Post Danmark, der i dag også er kendt som PostNord Danmark. Alligevel er den erfarne jyde ved godt mod. Med sig har han nemlig mere end et kvart århundredes lærdom fra container- og logistikbranchen hovedsageligt fra sin fortid hos A.P. Møller - Mærsk og en tro på, at både omdømme og økonomi nok skal se lysere tider hos Post Danmark

Flere synergier

Det kræver dog, at virksom­heden formår at lægge det »støvede« image bag sig, forklarer Peter Kjær Jensen. Og det skal han nok selv hjælpe til med.

»Der bliver simpelthen ikke sendt samme mængder breve mere, og det er fuldstændig urentabelt at være en traditionel brevvirksomhed, hvis ikke du har noget andet, du skal køre rundt med samtidig. Hvis du kun skal bringe ét brev 18 kilometer ud i Vestjylland, er det simpelthen ikke holdbart. Derfor skal vi have opbygget transportsynergier mellem breve, pakker, tung logistik osv. Og det er det, jeg kan hjælpe med,« forklarer Peter Kjær Jensen, der ud over sit alenlange CV fra logistikbranchen har to MBAer fra henholdsvis London Business School og Columbia University i New York.

12BUSPix-Postmand-Per-h-j-1.jpg

En lyseblå leder

Peter Kjær Jensen har gennem et kvart århundrede været medansvarlig for Mærsks verdensomspændende logistikforretning. Derfor er det heller ikke en utrænet direktør, der i fremtiden skal være med til at transformere Post Danmarks hårdtprøvede forretningskoncept.

Den nyudnævnte topchef begyndte som trainee hos Mærsk i 1989 og har siden siddet på flere end en håndfuld lederstillinger i det lyseblå konglomerat.

I midten af 1990erne fungerede han blandt andet som landechef for Mærsk Line i Argentina, Paraguay og Uruguay og blev senere hyret ind i logistikkoncernen i São Paulo, hvor han blev udnævnt til latinamerikansk chef for Mærsk Logistics.

Siden da har den stået på topstillinger i Taiwan, Spanien og Rotterdam, og i 2009 vendte Peter Kjær Jensen igen snuden mod Danmark som chief operating officer hos Damco, der er et af A.P. Møller - Mærsks datterselskaber.

Nu er det snart slut med A- og B-breve

Sexet logistik

Efter 24 år som en del af den verdensomspændende virksomhed sagde Peter Kjær Jensen dog farvel og tak til A.P. Møller - Mærsk og Damco. Chefstillingen blev i stedet udskiftet med ny direktørpost hos PostNord i Stockholm, hvor han fik ansvaret for at udvikle koncernens samlede logistikforretning. En opgave, som ifølge ham selv blev løst til fulde, og derfor kan han i dag vende blikket mod den danske del af PostNord-koncernen.

»Danmark er langt mere digitaliseret end vores nordiske naboer. Vi har mistet 80 procent af vores breve herhjemme. I Sverige er det samme tal måske 15 procent. Så jeg overtager en virksomhed, som er meget hårdere ramt på brevindtægter end Norge, Sverige og Finland. Det er derfor, vi skal have bygget logistikforretningen op, så der er noget kritisk masse at køre rundt med. Og det skal vi selvfølgelig have gjort i Danmark rigtigt hurtigt,« siger Peter Kjær Jensen, der ikke er i tvivl om, hvad der skal til for at rette op på Post Danmarks knaldrøde bundlinje.

post

»Hvis logistik kan være sexet, så er det dét, vi skal være. Det kræver hårdt arbejde og slid at nå dertil, men jeg er helt overbevist om, at vi sagtens kan. Vi har en masse gode folk, der har en vilje til at gøre det. Og det, jeg kan gøre, er at bidrage med mere retning i forhold til, hvad det er for nogle håndtag, vi er nødt til at dreje på for at få det til at lykkes.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen