Berlingske Business

Luksusbrands gambler med kvaliteten

Luksusbrands gambler med kvaliteten - 1
I tilstræbelserne på at skære i omkostningerne kan luksusmærkerne komme til at gå på kompromis med kvaliteten. Foto:

Som våben mod krisen skærer flere luksusbrands i omkostningerne. Det kan sætte kvaliteten overstyr.

Luksusmærker risikerer at ødelægge deres brands, når de skærer i omkostningerne for at hamle op med et faldende salg.

Hugo Boss’ netop offentliggjorte indtjening var nogenlunde på linjen med forventningerne, men deres pres på leverandørerne kan få negative konsekvenser for luksusbrandet, skriver Forbes.com.

”Forhandlingerne med leverandørerne kan være en fordel på kort sigt, men hvis de bliver presset for meget, kan det skade kvaliteten af produktet. Det er noget, man bør være opmærksom på,” siger analytiker Andreas Inderst.

Skærer omkostninger
Rent forrentningsmæssigt er der dog fordele ved ledelsens tiltag.

”Ledelsen er bestemt på rette spor og tager ret aggressive skridt i forhold til at skære i omkostningerne og medarbejdere,” siger han til Forbes.com.

Hugo Boss kom ud med et underskud efter skal på 15,9 mio. euro (cirka 118 mio. kroner) efter andet kvartal, sammenlignet med et tab på 6,1 mio. euro (cirka 45,4 mio kroner) året før. Salget faldt med 5 pct.

Ingen lyspunkter for luksus
Ikke bare Hugo Boss kæmper med problemstillingen. Kvaliteten er for tiden et ømt punkt for luksusbrandene, der kæmper for at overbevise omverdenen om, at de ikke er villige til at gå på kompromis med kvaliteten til trods for deres kamp for at reducere omkostningerne.

Indtil videre har der været været kortsigtede samarbejder med stangproducerede varer, som fx det mellem Jimmy Choo og H&M.

Men som situationen er nu, kan luksusmærkerne blive nødt til at gå på kompromis med kvaliteten, for endnu har der ikke været nogle lyspunkter i for luksussegmentet.

Hugo Boss har da også advaret om, at 2009 kan blive et ekstremt svært år, og analytikere hos Bain & Co. forudser et fald i salget af luksusvarer på 10 pct. i år, hvilket ikke vil vende før 2012.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen