Berlingske Business
17:17Ejendomsaktie lukker med voldsomt fald

Lizanne fra Brøndby redder stor amerikansk tøjkæde fra afgrunden

aaa
Lizanne Kindler, som er CEO hos Talbot. Talbots har 540 egne forretninger i USA og sælger tøj til kvinder. Talbots har de seneste to år oplevet salgsfremgang og nåede en omsætning på 8 mia. kr. i 2015 og fortsat vækst i 2016. Samtidig er deres indtjening steget og Talbots har vendt underskud til overskud. Foto:

I en branche, der stadig lider under finanskrisen, har danske Lizanne Kindler vendt underskud til overskud i en amerikansk tøjkæde. Selv er hun opvokset i Brøndbyøster med to døve forældre.

I raseri og frustration forlod Lizanne Kindler den amerikanske tøjkæde Talbots i 2010. Ledelsen gik ikke den rigtige vej. De ville ramme highfashion markedet med alle de unge, hippe forbrugere - ligesom alle andre brands. En strategi, der ikke virkede, i hvert fald kom tøjkæden tættere på afgrunden.

»Alle kan ikke være på det marked. Talbots hører heller ikke til der,« siger Lizanne Kindler, der dengang var  executive vice president og i dag er adm. direktør i Talbots.

Efter Talbots blev hun ansat hos tøjkæden Kohls som produkt- og udviklingsdirektør. Men så ringede mobilen i 2012. Det var det selskab, der havde planer om at købe Talbots og gøre det til en privatejede virksomhed i stedet for at være aktieselskab. Og de ville have hende som direktør.

Sidenhen er alle tidligere ledere blevet skiftet ud og en ny strategi er kommet til med fokus på 45 til 65-årige kvinder, investering i månedligt katalog og kvalitet. Og Lizanne Kindlers strategi virker. På to år er underskud blevet til overskud, en stigende indtjening, fremgang i salg og selskab har rundet en omsætning på otte mia. kr. i 2015. Og væksten forsætter i 2016.

Torsdag - Dele-vin går under jorden

Opvækst i Brøndby med døve forældre

Lizanne Kindler er vokset op med to døve forældre, og lige siden hun kunne tale, har hun bl.a. hjulpet med at ringe til kommunen og forhøre sig om kørselsfradrag.

»Jeg er vokset op i en døve-verden og en hørende-verden,« fortæller hun stolt, for det har gjort hende stærk.

Hurtig voksen og super god til at kommunikere blev og er hun. Og allerede som 11-årig vidste hun, hvad hendes fremtid skulle ende med. Hun ville være ligesom sin faster, som var chef for varehuskæden Garfinckel’s. Efter et kort visit hos fasteren fik Lizanne Kindler store øjne, ligesom man ser i en tegnefilm. Vejen var fundet. Det sagde, hun til sin mor, da hun landede i Kastrup lufthavn.

26BUSChristian-Walther-OEyr.jpg

Dansk ledelsesinspiration

Samarbejde, flad struktur og ikke mindst humor/selvironi er tre ingredienser, der er kommet med i kufferten til USA.

»Jeg er en bedre leder pga. min danske kultur. I USA er der en hierarkisk struktur. Jeg arbejder med en flad f.eks. når der skal tages en beslutning, inddrager jeg alle mine ledere og ikke kun den, der sidder med lige det område, beslutningen drejer sig om. Debat giver de bedste idéer og gør mig velinformeret. Det er meget dansk at vende og diskutere tingene igennem. Det gør, at jeg træffer bedre beslutninger,« uddyber hun.

Til gengæld er amerikanerne aggressive, og man skal være god til at fremhæve sine gode sider for at konkurrere, hvilket ifølge hende er utroligt udansk. Det har derfor været 25 lærende og til tider grænseoverskridende år for Lizanne Kindler.

»Nu er jeg rigtig god til at vide, hvad jeg kan og ligeså vigtigt, hvad jeg ikke kan – som er lidt mere dansk. Derfor har jeg ansat nogle ledere, som er gode til det, jeg mangler,« siger hun.

cc

Manden blev hjemmegående

Hendes branche har feminine træk. Derfor møder Lizanne mange kvindelige ledere, men der er også situationer, hvor hun er den eneste, der kan tillade sig at gå i kjole.

»USA er bygget op som et samfund, hvor det er svært for kvinder at have karriere og blive leder. Der findes ikke flekstid eller ordentlige pasningsmuligheder. Det blev meget lettere for mig at fokusere på min karriere, da min mand besluttede at blive hjemmegående,« fortæller hun.

Det var en beslutning, der brød med de amerikanske traditioner. Familien Kindler blev mødt af to forskellige reaktioner, der afspejler en kraftig forskel mellem USA og Danmark. I USA skilte manden sig ud som en af de få fædre, der hentede sine børn efter skole. I og med alle andre børn blev hentet af deres mor.

21BUSPIX-REBECCA-WILMS-1221.jpg

Lizanne Kindler er klar over, at hvis hendes mand ikke havde taget det valg, ville hun ikke have den samme karriere, som hun har i dag. Arbejdet fylder ca. 12 timer om dagen, men med et mantra om at være til stede, hvor man er, har hjulpet hende.

»Når jeg er på arbejde, er mit fokus der. Når jeg er hjemme med mine børn og mand, har jeg fokus der. Jeg kan ikke være alle steder på en gang«.

I alt har Talbots 540 butikker i USA.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen