Berlingske Business

Krydstogter sejler udenom København

Krydstogter sejler udenom København - 1
Foto:

Krisen har hidtil skånet krydstogtsturismen i København. Men et af de store selskaber skruer nu ned for blusset på grund af for høje priser i hovedstaden.

Efter rekordmange krydstogtskibe i København i år, så sender finanskrisen nye signaler for næste år. Det store selskab Holland-America Line går næste år fra 14 anløb med skift af passagerer i København og ned til bare to.

- Deres forklaring er hensynet til økonomien og for høje havneafgifter i København. Men det er en kedelig nyhed, hvis konsekvensen breder sig til andre brancher såsom restauranter, forlystelser og også hoteller, siger Lene Gaard, director of operations hos DMC A/S, der har arrangeret Holland-Americas Lines besøg i hovedstaden.

Når afmeldingen fra det store krydstogsselskab også koster københavnske overnatninger i størrelsesordenen 15.000, så skyldes det, at Holland-America Lines togt begynder og slutter i København. En del gæster kombinerer derfor med ekstra overnatninger før eller efter togtet.

Ifølge rejsesitet Take Offs kilder vil rederiet satse mere på det britiske og hollandske marked. Samtidig skal de afse to store skibe i halvanden måned til Sydafrika under fodbold VM i juni og juli næste sommer.

Århus har allerede mærket koldere økonomiske vinde. Sidste år lagde i alt 21 store krydstogtsskibe til kaj i Århus Havn. I år kommer der kun 13 med tilhørende færre kroner til byens handlende.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen