Berlingske Business

Krisen slår revner i Starbuckskopperne

Krisen slår revner i Starbuckskopperne - 1
De amerikanske forbrugere svigter Starbucks, der må lukke hundredevis af butikker og fyre tusinder af ansatte. Foto:

Den verdensomspændende kaffekæde, Starbucks Coffee, må lukke endnu 300 cafeer og skære op til 6700 jobs.

Færre kunder, mindre handler og en stærkere dollar får nu vidtrækkende konsekvenser for kaffegiganten Starbucks. Forventningerne blev ikke indfriet i kvartalsregnskabet, da salget endte 10 procent lavere end troet. Det rapporterer Reuters.

Starbucks har meldt ud at 200 af de nye lukninger vil blive i USA, hvor de i forvejen havde udpeget i alt 600 butikker, der skal lukkes. De resterende 100 butikker skal lukkes udenfor USA, ligesom at Starbucks sidste år måtte lukke 61 butikker i Australien.

Efter at have startet en kæde op, der kan sælge caffe latte til masserne for tre dollar i hele verden, er kaffegiganten kommet i problemer. Starbucks har simpelthen måtte erkende, at man havde for mange butikker i USA.

Kaffekæden er blevet ramt hårdt af den amerikansk ledede recession, der har udvisket mere end tre millioner jobs og tæsket forbrugernes tillid.

”Miljøet for forretning er forfærdeligt, men de gør en del rigtigt her – sænker for væksten og barberer udgifter. De forbereder dem selv for en gang i fremtiden, når salget kommer til at gå op igen,” siger Larry Miller, der er analytiker hos RBC Capital Markets.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen