Berlingske Business

Kongen af Samsung

Lee Kun-Hee
Samsungs mægtige bestyrelsesformand, Lee Kun-Hee, optræder kun sjældent i medierne. Her interviewes han, da han forlader retten i Seoul i august 2009 efter at være blevet idømt en kæmpebøde og fængsel for skattesvig og bedrageri. En dom, som han senere fik eftergivet. Foto:

Den sydkoreanske teknologigigant Samsung har overhalet ærkerivalen Apple i indtjening, men står over for udfordringer, som også omfatter et kommende generationsskifte. Manden ved tøjlerne er stadig Lee Kun-Hee, et ikon i sit hjemland som hjernen bag Samsungs utrolige succes.

Næppe nogen virksomhed symboliserer Sydkoreas økonomiske forvandling så stærkt som Samsung.

Med 370.000 ansatte i over 80 lande står kæmpekoncernen for 17 pct. af hjemlandets bruttonationalprodukt og godt en femtedel af landets eksport. Hvis Samsung var et land, ville det sådan cirka tælle som verdens 35. største økonomi.

Så dominerende er det vidtfavnende konglomerat i Sydkorea, at landet er blevet beskrevet som »Republikken Samsung«.

Og allerøverst på kransekagen sidder Lee Kun-Hee. Manden, der gennem 25 år har drevet Samsungs forbløffende globale fremmarch, er efterhånden blevet 71. Hvilket naturligt afstedkommer spekulation om et snarligt generationsskifte. Ikke mindst, fordi det samtidig i stigende grad spørges, om Samsung kan holde farten i overhalingsbanen eller om føje tid selv vil blive overhalet – f.eks. af kinesiske producenter som Huawei og HTC, ganske som Samsung og andre sydkoreanske virksomheder tidligere har overhalet japanske producenter på den teknologiske front. Og som Japan igen tidligere overhalede USA.

Hvor går Samsung hen – med og uden Lee Kun-Hee?

Som søn af Samsungs grundlægger har han sat sit eget præg på kæmpekoncernen i et omfang, som har medført en nærmest kult-agtig dyrkelse internt i virksomheden. Her er han omtrent lige så altdominerende som han offentligt er tilbageholdende – grænsende til det mediesky.

Samsungs forvandling

Sig blot »Frankfurt-erklæringen«, og enhver medarbejder vil fortælle historien om dengang i 1993, da Lee under en tur rundt i verden blev så frustreret over at se Samsung-produkter samle støv på hylderne, at han hidkaldte 100 medlemmer af den stærkt forgrenede koncernledelse til et hotel i Frankfurt. Her holdt han over tre dage en brandtale, hvori han udstak sin forvandlingsplan for Samsung og nye ledelsesprincipper, der totalt vendte koncernens fokus fra billig masseproduktion til kvalitet. Og rettede blikket mod den globale horisont.

»Skift alt ud bortset fra jeres koner og børn,« lød Lees berømte ordre om at tænke i nye baner, og det er en filosofi, der lige siden har tjent som en konstant påmindelse om aldrig at hvile på laurbærrene og på det nærmeste tænke i en evig krisementalitet.

»Verden har forandret sig utroligt. Det bliver stadig sværere at forudsige, hvilke sektorer, der vil gå frem, og hvilke muligheder, der vil opstå i fremtiden. Men hyrer du de bedste og de klogeste, så skal du nok løse alle de problemer, der vil opstå,« har Lee udtalt.

Der er med andre ord altid noget, der kan gøres bedre. For enhver pris. Om det så betyder, at 150.000 mobiltelefoner, der ikke holder standarden, samles i en bunke og stikkes i brand, som en anden Samsung-legende fra 1995 beretter det. Også dét skete efter direkte ordre fra Lee Kun-Hee. Og han er ikke en herre, man siger imod.

Medaljens bagside

Men medaljen har dog en bagside. Som omfatter såvel bøder for at bedrive ulovligt priskartel på computerchip som anklager om korruption via en hemmelig fond til »finansiering« af politikere og dommere. Lee blev selv i 2009 dømt for skattesvig og bedrageri som en udløber af sidstnævnte sag, men fik dog efterfølgende dommen eftergivet af den sydkoreanske regering, så han efter små to års fravær kunne vende tilbage til formandsposten – og også genoptage sit arbejde med Sydkoreas olympiske komite, der endte med at sikre landet vinter-OL i 2018. Efter sigende var sidstnævnte en væsentlig årsag til regeringens benådning af ham.

Sagen undgik ikke at udløse fornyet fokus på Sydkoreas store familiedominerede kæmpekoncerner – de såkaldte »chaebol« – hvis indflydelse og mangel på gennemsigtighed der på regeringsplan har været bestræbelser på at svække gennem flere år.

En stribe af Lee-familiens medlemmer, inklusive børn, søstre og nevøer, sidder på ledende poster i både Samsung-selskaber og andre fremtrædende sydkoreanske virksomheder. Og hans formodede efterfølger menes at være sønnen Jay Y Lee, der i december sidste år blev gjort til næstformand for Samsung Electronics, den største del af koncernen med LCD-skærme og de berømte smarttelefoner som hovedprodukter.

Undervejs har Lee selv været gennem behandling for lungekræft – omtrent samtidig med, at en privat tragedie ramte ham i 2005, da hans yngste datter, Lee Yoon-Hyung, tog sit eget liv under stadig uafklarede omstændigheder. Hun var den mest udadvendte af hans børn, med særlig interesse for kunst, og havde en svært populær hjemmeside, der afdækkede hendes privilegerede liv som millionarving.

Et sagsanlæg har der også været fra Lees egen bror og søster, der sidste år anklagede ham for at have snydt dem for deres del af faderens arv og mere eller mindre være løbet af med familievirksomheden.

Første runde i det opgør blev tidligere i år vundet af Lee Kun-Hee, men afgørelsen er anket.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen