Berlingske Business

»Jeg vil selvfølgelig gerne være CEO«

nilaus
Kasper Friis Nilaus, Svitzer.

Rising Stars 2013: Indtil videre er Kasper Friis Nilaus tilfreds med at være del af ledelsesgruppen hos verdens største slæbebådsrederi.

Ingen af Svitzers slæbebåde ligger i Nordhavnen i København denne tirsdag formiddag. Det kan Kasper Friis Nilaus hurtigt konstatere fra sin hjørneplads i fælleskontoret, hvor han har vid udsigt over havnen gennem glasfacaden.

»Lad os håbe, at de er ude at tjene penge og ikke ligger stille i Malmø,« siger den 37-årige jurist, der siden september har haft titel af Head of Business Development i slæbebådsrederiet, som er A.P. Møller – Mærsks datterselskab.

»I A.P. Møller-Mærsk-sammenhæng er vi en mindre virksomhed. Men vi har 500 skibe og 4.000 ansatte i 40 lande og er verdens største slæbebådsrederi,« fortæller Kasper Friis Nilaus, der er meget glad for at arbejde med noget, som er så konkret og håndgribeligt, at man kan gå om bord og få en tur.

Lange forløb

Han blev uddannet jurist – selv om han egentlig ikke ville være det, fordi begge forældre har samme uddannelse – og han har tidligere i sin karriere arbejdet med ren rådgivning som advokatfuldmægtig hos det daværende advokatfirma Jonas Bruun i København.

»Når man er advokat, bliver man f.eks. brugt i forbindelse med en kontrakt, og bagefter hører man ikke mere til den virksomhed i mange måneder. Jeg havde lyst til at opleve længere forløb.«

Da Kasper Friis Nilaus tog til Nottingham i 2005 for at læse videre sammen med sin kone, som også er jurist, valgte han derfor at tage en MBA – som i øvrigt økonomisk blev betalt af hele 11 legater.

»Da jeg kom retur til Jonas Bruun, fik jeg mulighed for at arbejde mere med strategi. Men jeg kunne ikke bruge det, jeg havde lært, tilstrækkeligt. Så jeg begyndte at se mig om efter job, hvor jeg kunne kombinere det juridiske med business. Dem er der faktisk ikke mange af herhjemme, men jeg endte med at have tre mulige på hånden, og et af dem var her hos Svitzer.«”

Allerede mens Kasper Friis Nilaus var i Nottingham, havde han søgt det samme job. På det tidspunkt blev hans konkurrent foretrukket, da de kun var to tilbage i feltet, fordi konkurrenten havde længere erfaring. Der kom imidlertid en rokade, og jobbet skulle atter besættes.

Mere ledelse

»I første omgang handlede 80 procent af mit job om jura, men lidt efter lidt fik jeg mig arbejdet ud af juraen og mere ind i business-delen. Jeg blev chef for afdelingen efter et par år, og sidste år blev der lanceret ny strategi, som giver min afdeling mere vægt og pondus i virksomheden.«

Den nye strategi »Raise the Wind« blev meldt ud af CEO og barnebarn til Mærsk Mc-Kinney Møller, Robert Uggla, efter at Svitzer i en fem-årig periode havde haft svage økonomiske afkast. Et af de fokuspunkter, Svitser nu har, er i højere grad at satse på kontrakter, der løber over en lang årrække. I modsætning til nu, hvor almindelig bugsering i havne udgør en stor del af aktiviteterne.

»Havnebugsering er en slags taxi-tjeneste, og den er meget følsom for økonomiske udsving og afhængig af vejret – i godt vejr har færre skibe behov for at blive bugseret. Når vi får en langtidskontrakt på f.eks. 20 år i Angola, hvor vi leverer en samlet servicepakke, ved vi til gengæld, hvad vi kan forvente at tjene i hele perioden. I dag er omkring 70 procent af vores virksomhed baseret på havnebugseringer og 30 procent på langtidskontrakter. Vi arbejder for at få så mange langtidskontrakter, at de to tjenester fordeler sig cirka fifty-fifty,« forklarer Kasper Friis Nilaus.

Han fik ny titel som følge af den nye strategi og blev en del af ledelsesgruppen.

»Det er spændende at være med på det plan, og samtidig bliver jeg eksponeret over for A.P. Møller-Mærsk-ledelsen på en anden måde end hidtil. Det åbner nye muligheder,« siger Kasper Friis Nilaus, der i dag kun beskæftiger sig med jura i omkring en femtedel af sin arbejdstid.

CEO med tiden

Han lægger ikke skjul på, at han nok var den, der snart havde set sig om efter et andet job, hvis den nye strategi ikke havde løftet ham til et nyt ledelsesniveau.

»På sigt vil jeg selvfølgelig gerne være CEO i en virksomhed. Men jeg har ingen forestillinger om at skifte job foreløbig. Jeg er meget glad for mit arbejde og den generelle ledelsesrolle, jeg har fået nu, hvor jeg er med til at rykke firmaet.«

Kasper Friis Nilaus har direkte ledelsesansvar for fire ansatte og er desuden ofte leder af store projekter, som involverer langt flere ansatte – også fra kontorerne i Australien, USA, England og Singapore. Sidste år havde han omkring 60 rejsedage, og når han er i Danmark, er der ofte aftenarbejde.

»Når man arbejder sammen med mennesker i så forskudte tidszoner, har man faktisk aldrig helt fri. Til gengæld har jeg mulighed for at være fleksibel, så familien også kan trives. Det er meget vigtigt for mig. F.eks. er vores ældste datter lige begyndt i skole, og det er anstrengende for hende. Hun bliver træt af de mange indtryk. Vi sørger for at planlægge det, så hun ikke bliver hentet for sent. Når det kniber med at få det til at hænge sammen, får vi også hjælp af begge hold bedsteforældre. Jeg er ambitiøs og motiveret og alt det, der er brug for i forhold til arbejde – men jeg ville aldrig bare grave mig ned og arbejde uden blik for familien.«

Køb adgang til månedens Berlingske Business Magasin i PDF-format her

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen