Berlingske Business

Iværksættere springer ud på nettet

Iværksættere har smag for netvirksomheder. Mere end 800 er etableret inden for det seneste år, men mange må dog opgive og dreje nøglen om igen.

Det er hurtigt at komme fra start. Etableringsomkostningerne er små. Og målgruppen er global fra dag et for de iværksættere, der vælger at springe ud med netvirksomhed.

Det har flere iværksættere da også fået smag for de seneste år. Ifølge eStatistik.dk, der har gennemført en række statistiske særkørsler for ErhvervsBladet.dk, viser seneste tal fra Danmarks Statistik, at antallet af rene e-handelsvirksomheder i november lå på 2.347. Samtidig fremgår det af CVR-registret, at omkring 800 af virksomhederne er under et år gamle. Ifølge tallene er antallet af e-handels-virksomheder siden januar 2004 steget fra 711 til 2.347 i november 2008.

Hos eStatistik.dk peger direktør Kent Nielsen, som har fulgt udviklingen blandt de danske iværksættere siden midten af 90erne på, at der samtidig er mange af virksomhederne i branchen, som har været nødt til at dreje nøglen om.

- Det er nemt at komme i gang, men det er også let at ryge ud igen. Det er et marked med en fantastisk dynamik. At en tredjedel af virksomheder er under et år gamle, er uhørt mange. Og da antallet af virksomheder ikke er steget mere end ti procent det seneste år, så er det et udtryk for, at mange må give op, siger Kent Nielsen, der peger på, at mange virksomheder er meget små og består af hobbybetonet salg over internettet.

Tallene omfatter da også kun e-handelsvirksomheder, som går under kategorien detailhandel fra postordrefirmaer. Der findes nemlig ingen officielle statistikker for en samlet gruppe af internet-iværksættere, hvilket betyder, at der gemmer sig flere internet baserede virksomheder i statistikkerne for de traditionelle brancher.

- Men væksten taler vist for sig selv. Det er svært at finde andre større brancher, hvor antallet af virksomheder er mere en tredoblet på bare fem år, lyder det fra Kent Nielsen, der ser frem til, at de nye reviderede statistikker fra 2009 og fremefter får et meget mere detaljeret billede af rene internet-virksomheder og de traditionelle virksomheders internetaktivitet.

De seneste måneder med finansiel afmatning og langt vanskeligere adgang til kapital for iværksætterne har da også præget de vilkår, som iværksætterne har arbejder under – og kan få flere potentielle af slagsen til at udskyde eller helt droppe ideer og projekter, fordi de frygter de voldsomme barrierer.

Hos innovations- og konsulenthuset Seismonaut, som blandt andet rådgiver i brugen af internettet og nye medier, peger partner Christian Schwarz Lausten dog på, at det for de iværksætterspirer, der fortsat har blot på tanden, er en rigtig god ide at starte ud med en internetbaseret virksomhed. Netop fordi omkostningerne til at starte op typisk er lavere end i den fysiske verden.

- Går du rundt med en iværksætter i maven og eksempelvis overvejer at åbne en butik. Så lad vær med det lige nu - start på nettet i stedet for. Her kan du komme forholdsvist let fra start og få prøvet din ide af. Kommer kunderne - og succesen, så kan man overveje at supplere op med en fysisk butik, siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen