Berlingske Business

Industrien udnytter Obama

Industrien udnytter Obama - 1
Der er ingen grænser for, hvad industrien finder på at lave med Barack Obamas ansigt på. Her er det cigaræsker i cedertræ med udskåret portræt og særlige præsidentcigarer (hvad så end det er) indeni. Foto:

Valget af en sort amerikansk præsident har igangsat en ustoppelig industri, der producerer alverdens slags merchandise med hans billede på.

Glem alt om T-shirter, kasketter, nøgleringe og andet klassisk materiale. Det amerikanske folk vil have Obama-cigarer, boksershorts, golfbolde, læbestift og armbåndsure.

Samtidig med at Barack Obama afgiver sin mest bekymrede advarsel om recession, booster han ubevidst en anden del af den amerikanske industri. Sidste års historiske valg af den første sorte amerikanske præsident har startet lukrativ fabrikation af alverdens merchandise. Det skriver Timesonline.co.uk.

Selvom Hr. Obamas website har haft et udemærket salg i officielt merchandise går det meste af omsætningen til uoficielle producenter. For eksempel har Jim Warlick lige åbnet sin souvenirbutik nummer to kort fra Det Hvide Hus og planlægger at sælge fra yderligere tre midlertidige salgssteder, når millioner af mennesker næste uge kommer til Washington.

Jim Warlick begyndte med at sælge badges med Jimmy Carter for 28 år siden, og han påstår, at Barack Obama har gjort ham til millionær.

Som livslang demokrat har han doneret penge til Obamas kampagne, men indrømmer også, at det måske er mere end kun på grund af hans politik.

“Der har aldrig været en bedre tid i denne branche. Min største bekymring er at løbe tør for merchandise. Folk ville ikke have Bush-ting længere, om det så skulle være gratis, men alt med Obama sælger sig selv,” fortæller han.

Hustruen hjælper til
Men kendis-effekten er større end som så. Sidste måned blev han spottet med en ny slags mp3-afspiller, hvorefter præsidentkontoret blev overstrømmet med opkald om, hvorvidt han havde droppet sin Apple iPod.

Heller ikke avis-industrien frasiger sig chancen for at tjene lidt ekstra på hans overtagelse af embedet. Samtidig med at The Washington Post sælger tasker, tøj og kaffekrus med prints af sejrsherren, planlægger de at printe en speciel sektion, hvor læsere kan sende personlige hilsener til præsidenten for 10 dollar. Selv tegneserieproducenten Marvel Comics printer et særligt Spiderman-nummer, hvor Obama indgår.

The New York Times griber det anderledes an. I en længere artikel stiller avisen et retorisk spørgsmål om, hvorvidt den nyslåede præsidents hustru, Michelle Obama, kan hjælpe de skrantende amerikanske modehuse med at få gang i salget.

“Hun kunne potentielt gøre, hvad Jackie Kennedy gjorde og bibringe med en friskt udsyn . Hun kan give et boost i salget til den amerikanske modeindustri. Vi har brug for al den hjælp, vi kan få,” siger modedesigneren Anna Sui.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen