Berlingske Business

Hver fjerde holder arbejdsmobilen tændt i ferien

Hver fjerde holder arbejdsmobilen tændt i ferien - 1
Selv om man sidder på hotelværelset på sommerferie, vil hver fjerde dansker tage arbejdsmobiltelefonen, når den ringer. Foto: Colourbox

Der vil både blive besvaret opkald og beskeder, selv om danskerne er taget på ferie. Frygteligt, siger fagforbund.

Mere end hver fjerde dansker agter at tage arbejdsmobiltelefonen med og besvare beskeder fra chefen, når de tager på sommerferie.

27 procent - flest mænd og unge - er helt eller overvejende enige i, at de i år både vil besvare opkald, der har med arbejdet at gøre, og beskeder, selv om de ikke er på arbejde.

Bekymrende

Det fremgår af en Gallup-undersøgelse, som Urban har fået foretaget, og resultatet vækker bekymring.

»Vi har faktisk brug for at komme helt væk fra arbejdet i en periode for at restituere os ordentligt,« siger lektor Annette Kamp fra Roskilde Universitetscenter, som har forsket i bæredygtigt arbejdsliv.

Hun tror, at mange føler et behov for at fremstå som gode og uundværlige medarbejdere, og at de derfor tager arbejdet med på ferien.

Vigtigt at koble helt fra

I Danmarks største fagforbund, 3F, kalder miljøkonsulent Henrik Hansen udviklingen »frygtelig«.

»Afstanden mellem job og privatliv bliver hele tiden mindre. Der har bredt sig en moral om, at man skal arbejde med muligt og være uundværlig. Og det er tåbeligt. For selv om det selvfølgelig er glimrende at være glad for sit arbejde, er det altså vigtigt for vor trivsel, at vi engang imellem kobler helt fra,« siger han til avisen.

Gallup har spurgt 1.055 danskere midt i juni.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen