Berlingske Business

Hver fjerde holder arbejdsmobilen tændt i ferien

Hver fjerde holder arbejdsmobilen tændt i ferien - 1
Selv om man sidder på hotelværelset på sommerferie, vil hver fjerde dansker tage arbejdsmobiltelefonen, når den ringer. Foto: Colourbox

Der vil både blive besvaret opkald og beskeder, selv om danskerne er taget på ferie. Frygteligt, siger fagforbund.

Mere end hver fjerde dansker agter at tage arbejdsmobiltelefonen med og besvare beskeder fra chefen, når de tager på sommerferie.

27 procent - flest mænd og unge - er helt eller overvejende enige i, at de i år både vil besvare opkald, der har med arbejdet at gøre, og beskeder, selv om de ikke er på arbejde.

Bekymrende

Det fremgår af en Gallup-undersøgelse, som Urban har fået foretaget, og resultatet vækker bekymring.

»Vi har faktisk brug for at komme helt væk fra arbejdet i en periode for at restituere os ordentligt,« siger lektor Annette Kamp fra Roskilde Universitetscenter, som har forsket i bæredygtigt arbejdsliv.

Hun tror, at mange føler et behov for at fremstå som gode og uundværlige medarbejdere, og at de derfor tager arbejdet med på ferien.

Vigtigt at koble helt fra

I Danmarks største fagforbund, 3F, kalder miljøkonsulent Henrik Hansen udviklingen »frygtelig«.

»Afstanden mellem job og privatliv bliver hele tiden mindre. Der har bredt sig en moral om, at man skal arbejde med muligt og være uundværlig. Og det er tåbeligt. For selv om det selvfølgelig er glimrende at være glad for sit arbejde, er det altså vigtigt for vor trivsel, at vi engang imellem kobler helt fra,« siger han til avisen.

Gallup har spurgt 1.055 danskere midt i juni.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen