Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Hvad er verdens mægtigste reklamemand værd?

16BUSMartin-Sorrell-212224.jpg
Sir Martin Sorrell får den næststørste lønpakke til dato til en britisk topchef – og har i 2003 gennemgået den dyreste skilsmisse på det tidspunkt i Storbritannien. Foto: Facundo Arrizabalaga /EPA

Sir Martin Sorrell skabte reklame­giganten WPP fra ingenting. Men fortjener han store aktietildelinger, der for 2015 røg op i godt 600 millioner kroner? Det mener en del af hans aktionærer ikke.

Hvad er en passende belønning for at bygge en virksomhed op fra godt ti millioner kroner til næsten 200 milliarder kroner i markedsværdi?

For reklamegiganten WPP er det et spørgsmål, der jævnligt sætter sindene i bevægelse.

WPP er nærmest synonym med Sir Martin Sorrell, der i 1985 gik i banken og lånte 250.000 pund for at købe sig ind i en ydmyg producent af indkøbskurve.

Derpå installerede han sig som direktør, forkortede navnet fra Wire & Plastic Products til WPP og gik i gang med at skabe, hvad der i dag er verdens største reklamegruppe.

Den bedrift, som især er bygget på ambitiøse opkøb, får han blandt andet betaling i aktier for. Men det falder ikke i god jord hos alle aktionærer. Særligt ikke på dette års generalforsamling 8. juni, hvor en tredjedel stemte imod, at han fik aktier for godt 600 mio. kroner oven i små 60 mio. i løn og bonus for 2015. Samlet er det den næststørste lønpakke, der til dato er uddelt til en britisk topchef.

Blandt nej-sigerne var Standard Life, en af Storbritanniens største fondsforvaltere, der indvendte, at de penge var mere end rigeligt til at hyre en ny topchef »selv med Mr Sorrells frygtindgydende talenter«.

sorrell

Problemet er succes

Den 71-årige Sorrell har nu ikke tænkt sig at gå og replicerede, at han er pengene værd.

»Hvis der er et problem, er det, at markedsværdien i de sidste fem år er vokset fra otte til 20 mia. pund. Hvis der er et problem, er det, at vi har haft succes.«

Tidligere har Sorrell påpeget, at næsten hele hans personlige værdi er bundet op på aktier i WPP – med de risici, det indebærer. Kun én gang har han solgt WPP-aktier: Da han i 2003 skulle finansiere sin skilsmisse, dengang Storbritan­niens dyreste nogensinde.

I dag ejer han blot 1,45 pct. af WPP. Men under overfladen ligger hos aktionærerne en bekymring for, at Sorrell er så dominerende en skikkelse, at det ikke længere er sundt for WPP.

Billede

Udadtil anerkendes Sir Martin Sorrell for sit fremsyn, der tidligt fangede tendenserne i digitale medier og nye vækstmarkeder. Hans udtalelser vinder gehør langt uden for erhvervslivet.

Men indadtil beskrives han som nærmest besat af sit arbejde, med hang til at mikrolede – et skudsmål, han engang omtalte som »en kompliment, ikke en fornærmelse«.

Han tilskrives et temperament, som ifølge kendere bunder i manglende tålmodighed, når andre ikke holder trit med hans nærmest legendariske reaktionsevne.

Det hævdes, at han svarer på de fleste emails og telefonbeskeder i løbet af få minutter.

Produktionen af trådkurve eksisterer i øvrigt stadig. Det er sikkert en detalje, Sir Martin Sorrell heller ikke har overset.

4k monitor isolated on white

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen